برج فوق سنگین پالایشگاه شازند آماده نصب می‌شود

شانا _ گروه پالایش و پخش: برج تفکیک اصلی واحد RFCC که قطورترین تجهیز پالایشگاهی کشور محسوب می شود، وارد طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند شد.

به گزارش خبرنگار شانا، رئیس ساختمان و نصب طرح توسعه پالایشگاه شازند گفت: این برج که طراحی و ساخت آن در شرکت ماشین سازی اراک انجام شده است، بیش از 700 تن وزن، 60 متر ارتفاع و 11 متر قطر دارد.

فردین علمداری با تاکید بر این که واحد RFCC پالایشگاه شازند، بزرگترین واحد پالایشگاهی در خاورمیانه است و برای نخستین بار در کشور راه اندازی می شود، افزود: با توجه به دمای بالای عملیات (371 درجه سانتیگراد) و محیط بسیار خورنده سیال داخل برج، قسمت پایین برج به طور کامل از مواد آلیاژی ساخته شده است و یک لایه پوشش استیل از خورندگی آن حفاظت می کند.

به گفته وی تجهیز V-1532 (برج تفکیک اصلی واحد RFCC) آخرین تجهیز فوق سنگین طرح توسعه پالایشگاه شازند است که وارد این طرح شده است.

بر پایه این گزارش، برج تفکیک اصلی واحد RFCC طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند که با توجه به خصوصیات فرآیندی و مواد سازنده آن، شرکت های محدودی در دنیا می توانند کار طراحی و ساخت آن را انجام دهند، بزرگترین بار ترافیکی کشور محسوب می شود که از کارخانه ماشین سازی اراک تا پالایشگاه شازند توسط یک شرکت ایرانی حمل شده است.

واحد RFCC از جمله واحدهای پیشرفته پالایشگاهی است که پسماندهای سنگین حاصل از تقطیر نفت خام را به محصولات سبک و با ارزش افزوده بالا از جمله بنزین تبدیل می کند.

مرحله نخست طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند همزمان با سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه امسال با حضور وزیر نفت به بهره برداری رسید.

با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی شازند در مرحله نخست روزانه دو میلیون لیتر افزایش می یابد.؛ همچنین مرحله دوم اجرای این طرح با هدف افزایش 10 میلیون لیتری ظرفیت تولید بنزین، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و به این ترتیب ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه  به 16 میلیون لیتر در روز می رسد.

با اجرای طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند که نصب 11 تجهیز یکپارچه با بیش از 1000 تن وزن، نصب بیش از 20 تجهیز با بیش از 500 تن وزن به صورت یکپارچه، نصب رآکتور واحد تولید گازوئیل با حدود یک هزار و 500 تن وزن (سنگین ترین تجهیز یکپارچه کشور است) از جمله ویژگی های آن است، ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به میزان 12 میلیون لیتر در روز با کاهش تولید نفت کوره افزایش خواهد یافت.

کد خبر 167200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =