بهره‌برداری از یک‌هزار کیلومتر خط لوله فرآورده‌های نفتی تا پایان ۱۴۰۳

وزیر نفت با اشاره به احداث و بهره‌برداری از یک هزار کیلومتر خط لوله جدید فرآورده‌های نفتی تا پایان سال ۱۴۰۳، گفت: خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز - ارومیه و بندرعباس - سیرجان ازجمله این طرح‌هاست که امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۲۶ اردیبهشت) در حاشیه نشست هیئت‌ دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سه طرح مهم نفتی در استان آذربایجان‌شرقی آماده بهره‌برداری است، بیان کرد: این سه پروژه شامل خط لوله ۲۲۲ کیلومتری انتقال فرآورده‌های نفتی از تبریز به ارومیه، پروژه کیفی‌سازی نفت‌گاز پالایشگاه تبریز و واحد بازیافت گوگرد این مجموعه پالایشی است.

وی با بیان اینکه خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز_خوی_ارومیه به طول ۲۲۲ کیلومتر آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: با این خط لوله می‌توانیم انواع فرآورده‌ نفتی مانند بنزین، نفت‌گاز، نفت کوره و... را انتقال دهیم و مانع تردد نفتکش‌های جاده‌پیما در آن منطقه شویم.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه احداث این خط لوله اقدام بزرگی بوده است، گفت: سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای اجرای این طرح، بیش از یک هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

افزایش ۵ میلیون لیتری ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو ۵

اوجی تصریح کرد: پروژه بعدی که آماده بهره‌برداری است، پروژه کیفی‌سازی نفت‌گاز تولیدی در پالایشگاه تبریز است که روزانه ۵ میلیون لیتر به ظرفیت تولید نفت‌گاز با استاندارد یورو ۵ در کشور می‌افزاید.

وی با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در بهبود محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی هوا مؤثر خواهد بود، گفت: پالایشگاه تبریز، سومین پالایشگاه کشور است که پروژه کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی آن در دولت سیزدهم اجرا شده و اکنون آماده بهره‌برداری است. پروژه سوم نیز بهره‌برداری واحد بازیافت گوگرد در پالایشگاه تبریز خواهد بود.

وزیر نفت به احداث و بهره‌برداری از یک هزار کیلومتر خط لوله جدید فرآورده‌های نفتی تا پایان سال ۱۴۰۳ از پالایشگاه‌های کشور به مبادی مصرف مانند نیروگاه‌ها، صنایع، انبارهای پخش فرآورده‌های نفتی و... اشاره کرد و افزود: خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تبریز_ارومیه جزو همین خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی خواهد بود، خط بعدی نیز خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی بندرعباس - رفسنجان - سیرجان است که به بهره‌برداری خواهد رسید.

اوجی با اشاره به اینکه اکنون روزانه ۱۶ تا ۱۷ هزار نفتکش جاده‌پیما در کشور برای انتقال فرآورده‌های نفتی تردد می‌کنند، ادامه داد: مزیت بهره‌برداری از این خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی، کاهش تردد نفتکش‌های جاده‌پیما، کاهش تصادف‌های جاده‌ای، بهبود کیفیت شاخص آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های سوخت نفتکش‌های جاده‌پیما و استهلاک جاده‌ها خواهد بود.

سهم بیش از ۷۰درصدی کارت‌های سوخت شخصی در پمپ‌بنزین‌ها

وی با بیان اینکه براساس تکلیف قانونی، ۹۰ تا ۹۵ درصد از عملیات سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌ها باید با کارت سوخت شخصی انجام شود، افزود: اکنون سهم کارت‌های سوخت شخصی در دریافت بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت، بالای ۷۰درصد است.

وزیر نفت به ایجاد سامانه‌ای در کشور برای کاهش قاچاق سوخت اشاره کرد و گفت: در ابتدا این سامانه به‌صورت آزمایشی استفاده می‌شود و براساس آن، تخصیص نفت‌گاز برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری به‌صورت برخط انجام خواهد شد.

اوجی ادامه داد: طبق بارنامه، سهمیه نفت‌گاز موردنیاز در مسیر حرکت (تخصیص سوخت ناوگان دیزلی براساس اسناد حمل برخط) اختصاص می‌یابد که نقشی مهم در جلوگیری از قاچاق نفت‌گاز خواهد داشت.

کد خبر 641793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =