لزوم توجه جدی واحدهای صنعتی به موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تأکید کرد: همه واحدهای صنعتی باید موضوع بهینه‌سازی را جدی بگیرند و با سازوکار بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی چالش‌های پیش روی خود را برطرف کنند.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین آب‌نیکی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در حاشیه روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشست «بهینه‌سازی انرژی صنعت مرغداری» گفت: براساس آمار موجود، دو برابر آنچه انرژی مصرف می‌کنیم، برای تولید کالا و خدمات انرژی مصرف می‌شود.

به‌گفته وی، بحران ناترازی در سال‌های آینده کشور را دچار چالش‌های بی‌شماری خواهد کرد و از سیاست‌های قیمتی در شرایط موجود اقتصادی صنایع نمی‌توان استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با بیان اینکه برای همه واحدهای صنعتی ازجمله کشاورزی و دیگر صنایع، استانداردهای مصرف انرژی را تدوین، تصویب و ابلاغ خواهیم کرد، افزود: واحدهایی که بیش از الگوی مصرف تعیین‌شده انرژی استفاده کنند، مشمول جریمه می‌شوند که به قیمت فوب خواهد بود.

آب‌نیکی تأکید کرد: همه واحدهای صنعتی باید موضوع بهینه‌سازی را جدی بگیرند و با سازوکار بهینه‌سازی و کاهش مصرف انرژی چالش‌های پیش روی خود را برطرف کنند و بتوانند فعالیت‌های خود را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه برای کنترل بهینه‌سازی مصرف سوخت صنایع، بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست را تعریف کرده‌اند، گفت: بر این اساس، واحدهایی که صرفه‌‍جویی انرژی داشته باشند، به مقدار آن گواهی صرفه‌جویی دریافت خواهند کرد، این گواهی از سویی قابل معامله در بورس خواهد بود و از سوی دیگر می‌توانند معادل آن اصل سوخت صرفه‌جویی‌شده را دریافت کنند.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی در امسال ۱۰۰ همت در نظر گرفته شده است و این تنها زمینه برای حمایت از پروژه‌های بهینه‌سازی است که افزون بر بازار، می‌تواند به طرح‌های بهینه‌سازی کمک کند. ضمن آنکه تبصره ۲۸ را نیز برای تأمین مالی طرح‌های بهینه‌سازی داریم.

آب‌نیکی با اعلام اینکه امسال اجرای ماده ۲۶ را آغاز کرده‌ایم، گفت: باید در حوزه انرژی به‌سمت استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر و استقرار و اجرای سیستم‌های مدیریت انرژی در واحدهای صنعتی برویم تا واحدهای صنعتی راهبردهایی در کاهش مصرف انرژی برای خود تعریف کنند.

کد خبر 641529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =