شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه شهید بهشتی تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی امضا کردند

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی بین شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه شهید بهشتی با هدف استفاده بهینه از امکانات، استعدادها و توانایی‌های دانشگاه شهید بهشتی به‌منظور رفع نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی صنعت گاز در حوزه تولید هیدروژن از گاز طبیعی برگزار شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت ملی گاز ایران، تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی بین شرکت ملی گاز ایران و دانشگاه شهید بهشتی امروز (شنبه، ۲۲ اردیبهشت) در روز پایانی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در غرفه این شرکت از سوی مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز و سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی، امضا شد.

تشکیل کارگروه راهبردی برای تعیین، تدوین و توافق بر راهکارهای اجرایی بهینه مربوط به سیاست‌گذاری، اولویت‌بندی و تعریف پروژه‌های نشئت‌گرفته از نیازهای شرکت و اهداف راهبردی میان‌مدت و بلندمدت از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.

همکاری به‌منظور امکان‌سنجی، تعریف و تدوین راهکارهای راهبردی (دستاوردهای حاصل از طرح) برای تهیه و تولید ابزارهای مختلف مورد نیاز شرکت در زمینه تولید هیدروژن از گاز طبیعی، یکی دیگر از اهداف تفاهم‌نامه امضاشده است.

موارد یادشده به‌عنوان مصادیقی از یک بستر کلی برای رفع نیازهای پژوهشی موضوع این تفاهم‌نامه است و در صورت ارائه راهکارهای مورد توافق طرفین، می‌توان برای رسیدن به اهداف و تعمیم آن‌ها از این راهکارها بهره‌مند شد.

چگنی در این باره با اشاره به تمرکز این تفاهم‌نامه پژوهشی به موضوع هیدروژن، توضیح داد: شرکت ملی گاز ایران همسو با توسعه کسب‌وکارهای نو و فناورانه، اقدام به توسعه فناوری‌های مرتبط با تولید هیدروژن کرده است.

وی ادامه داد: این اقدام همسو با تنوع‌بخشی به سبد انرژی و موضوع تولید انرژی از هیدروژن به‌عنوان یک حامل سوخت پاک جایگزین و جدید، انجام شده است.

معاون وزیر نفت افزود: این تفاهم‌نامه همچنین با تحقیقات جهانی درباره هیدروژن بهعنوان یک حامل انرژی انجام شده اسشت و براساس مطالعات از سوی پژوهش و فناوری این شرکت نهایی شد که بنا داریم از میان طیف‌های رنگی هیدروژن، در زمینه تولید هیدورژن فیروزه‌ای سرمایه‌گذاری کنیم.

چگنی با بیان این‌که این شرکت در بحث تولید هیدروژن فیروزه‌ای به دنبال تبدیل گاز به فرآورده نیست، گفت: در این طرح، بنا بر این است که گاز طبیعی در حالت چهارم ماده (پلاسما) استفاده شود تا هیدروژن به دست آمده، به‌عنوان حامل سوخت استفاده شود.

وی تصریح کرد: فناوری مرتبط با هیدروژن یک فناوری های‌تک است و اکنون هیدروژن در کشور ما در بخش‌های متنوعی از صنعت استفاده می‌شود، اما به‌عنوان حامل سوخت مورد استفاده قرار نگرفته است، از این جهت یک اقدام کاملاً نو  به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این‌که پروژه هیدروژن در این شرکت در چارچوب زنجیره محصول است، تأکید کرد: با این تفاسیر بحث تولید و کاربرد آن در دستور کار است. به این نحو که اقدام‌های انجام‌شده در پروژه هیدروژن هم به تولید محصول و هم به ایجاد تجهیزات مرتبط با آن می‌انجامد.

چگنی در پایان گفت: نکته قابل توجه این‌ است که این حامل انرژی هیچ گونه آلاینده زیست محیطی ندارد و با ارزش افزوده بالایی که ایجاد می‌کند، نقش بسزایی در توسعه کسب‌وکارهای نوین شرکت ملی گاز ایران دارد.

کد خبر 641536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =