۲ نیروگاه استان گلستان به شبکه خطوط لوله انتقال متصل شد

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال اعلام کرد: اجرای ۲ پروژه اتصال نیروگاه‌های شهید سلیمی‌نکا و آذرخش استان گلستان به شبکه سراسری خطوط لوله فرآورده‌های نفتی، از اقدام‌های مهم انجام‌شده در دولت سیزدهم بوده که به‌طور کامل با طراحی، اجرا و بهره‌برداری مهندسان جوان و کارکنان باتجربه منطقه شمال انجام شده است.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه شمال، محمدمهدی جامعی با اشاره به اقدام‌ها و تلاش‌های انجام‌شده در ۲ سال گذشته همسو با اعتلای بیش از پیش صنعت انتقال نفت، نتیجه این تلاش‌ها را استمرار فرایند تولید و انتقال بی‌وقفه فرآورده‌های نفتی موردنیاز مردم و صنایع در دو استان مازندران و گلستان دانست.

وی افزود: اجرای دو پروژه به‌منظور اتصال نیروگاه‌های شهید سلیمی‌نکا و آذرخش استان گلستان به شبکه سراسری خطوط لوله فرآورده‌های نفتی، در رأس همه اقدام‌های انجام‌شده در دو و نیم سال گذشته بوده که به‌طور کامل با طراحی، اجرا و بهره‌برداری مهندسان جوان و کارکنان باتجربه منطقه شمال تحقق یافته است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال تصریح کرد: پس از اجرای پروژه سوخت‌رسانی به نیروگاه شهید سلیمی در سال ۱۴۰۱، امسال نیز احداث خط لوله ۳ کیلومتری فشارشکن علی‌آباد-نیروگاه آذرخش با قطر ۸ اینچ، اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و ظرفیت انتقال روزانه ۷ میلیون لیتر نفت‌گاز، از دی‌ماه ۱۴۰۲ در دستور کار منطقه شمال قرار گرفت و هم‌اکنون این پروژه در مراحل پایانی است.

جامعی یادآور شد: دستاوردهای بسیار مطلوبی با اجرای این پروژه، مانند کاهش ترافیک جاده‌ای با توقف تردد ۲۰ هزار کامیون نفت‌کش در سال، حفظ محیط‌ زیست، پیشگیری از خطرهای زیست‌محیطی و از همه مهم‌تر پیشگیری و توقف قاچاق سوخت خواهیم داشت.

وی با اشاره به تداوم تلاش‌ها برای تکمیل دقیق و سریع پروژه نیروگاه برق آذرخش علی‌آباد افزود: همکاران ما در قالب گروه‌های فنی، حتی در ایام نوروز امسال نیز با انجام مراحل لوله‌گذاری و ریسه، جوشکاری، آزمون جوش، اعمال پوشش ضدخوردگی و دیگر اقدام‌های فنی به فعالیت خود ادامه دادند تا بتوانیم پروژه را براساس برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده، تکمیل کنیم و تحویل دهیم.

انتقال بیش از ۸ میلیارد لیتر فرآورده به پالایشگاه‌ها

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از انتقال بیش از ۸ میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی تولیدی پالایشگاه‌های کشور به مبادی مصرف و انبارهای ذخیره‌سازی در شهرهای ساری، گرگان و گنبد در ۲ سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون بیش از ۶۴ میلیون لیتر نفت‌گاز موردنیاز نیروگاه شهید سلیمی‌نکا، به این واحد صنعتی انتقال و تحویل داده شد.

جامعی با اشاره به اهمیت تأمین فرآورده‌های نفتی موردنیاز مردم استان‌های مازندران و گلستان و نیز مسافران نوروزی شمال کشور، گفت: از ۱۵ اسفند پارسال تا ۱۵ فروردین‌ امسال درمجموع بیش از ۴۲۸ میلیون و ۵۹۸ هزار لیتر انواع فرآورده‌های نفتی به استان‌های مازندران و گلستان منتقل شده است که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پیش از آن، بیش از ۲۲درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی و جهادی کارکنان این منطقه در اجرای سیاست‌های صنعت انتقال نفت کشور توضیح داد: صرفه‌جویی در هزینه‌های اجرایی و مصرف بهینه منابع و اعتبارات از وظایف تعیین‌شده در سال ۱۴۰۲ بود، ازاین‌رو در پروژه‌های بزرگ منطقه در سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و اجرا شد.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال ادامه داد: در پروژه‌های مختلف منطقه شمال، ازجمله پروژه نیروگاه علی‌آباد، فیبر نوری مغانک-ساری، تعمیر ولوها، تعویض بانک‌های باطری، پروژه تزریق گاز ازت به لوله بای‌پس تقاطع تجن بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در هزینه محقق شده است.

توجه به مسئولیت‌ اجتماعی در صدر امور

جامعی یکی از اقدام‌های مهم منطقه شمال در سال‌های اخیر را توجه اساسی به مقوله مهم مسئولیت اجتماعی در قبال محیط‌ زیست، همکاران و عموم مردم کشور دانست و افزود: رفع اختلال ۶۰ جایگاه سوخت از سوی متخصصان منطقه شمال در قالب ۷ گروه عملیاتی واکنش‌سریع با تخصص‌های مختلف مخابرات، الکترونیک و IT، گسترش فضای سبز با کاشت ۹ هزار نهال درخت مثمر و غیرمثمر در مراکز تابعه منطقه، برگزاری دوره‌های آموزشی برای همکاران، امدادرسانی و نجات هموطنان در بلایای طبیعی و کمک‌های لجستیکی به کشاورزان و روستائیان مجاور خطوط، تنها بخشی از این اقدام‌ها بوده است.

تقویت خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی

وی یکی از برنامه‌های مهم صنعت انتقال نفت را انتقال ایمن و مستمر نفت خام و فرآورده‌های نفتی و تقویت خودکفایی در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی دانست و گفت: از اقدام‌های انجام‌شده در دو سال گذشته، طراحی و ساخت دستگاه آشکارساز دود مکنده (Aspirating Smoke Detector) و دستگاه نشت‌یاب خطوط لوله نفتی با بهره‌گیری از زیرساخت‌های مخابرات صنعتی از سوی مهندسان واحدهای عملیاتی و ابزار دقیق منطقه بوده است.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال با بیان اینکه این منطقه کارگاهی بزرگ از اقدام‌های فنی و عملیاتی با تلاش مهندسان متعهد، جوان، باانگیزه و باتجربه است، یادآور شد: افزون بر موارد یادشده، اقدام‌های بسیار مطلوبی نیز در زمینه‌های آزادسازی و تسطیح حریم خطوط، و مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی لوله‌های نفتی و مخابرات صنعتی انجام شده است.

کد خبر 641635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =