مشارکت بخش خصوصی در تولید نفت و گاز جزو برنامه‌های هفتم توسعه کشور است

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشارکت بخش خصوصی در تولید نفت و گاز جزو برنامه‌های هفتم توسعه کشور است، گفت: طبق برنامه هفتم، حداقل ۵درصد از ظرفیت توسعه میدان‌های نفت کشور و حداقل ۱۰درصد از توسعه میدان‌های گازی باید به بخش خصوصی واگذار شوند.

به گزارش خبرنگار شانا، مالک شریعتی‌نیاسر در آیین امضای هشت تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفت و گاز به ارزش ۸ میلیارد دلار که در سومین روز از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (جمعه، ۲۱ اردیبهشت) بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا شد، بیان کرد: بنده این نشست را همسو با اجرای برنامه هفتم توسعه می‌بینم، گرچه هنوز این برنامه نهایی نشده است و یکی‌دو مورد در شورای نگهبان محل بحث است، اما به‌زودی برنامه هفتم توسعه ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه مجلس شورای اسلامی در برنامه هفتم توسعه توجه ویژه‌ای به ورود بخش خصوصی واقعی به میدان برای توسعه صنعت نفت و گاز کشور داشته است که در ماده ۱۵ این برنامه و در بند «ب» به دولت و وزارت نفت تکلیف شده است که تا پایان برنامه هفتم حداقل ۵درصد از ظرفیت توسعه میدان‌های نفت کشور و حداقل ۱۰درصد از توسعه میدان‌های گازی را به بخش خصوصی واگذار کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: البته این عرضه و واگذاری مستلزم آمادگی کامل بخش خصوصی نیز هست. همچنین، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تأکید کردند، باید بخش خصوصی به‌معنای واقعی کلمه وارد این حوزه شود نه نهادهای حاکمیتی؛ البته این اهتمام و توجه ویژه‌ای که وزارت نفت دنبال می‌کند، همسو با برنامه هفتم خواهد بود.

شریعتی‌نیاسر ادامه داد: خوشبختانه حساب سرمایه‌گذاری نفت و گاز کشور نیز در برنامه هفتم مصوب شد که با این مصوبه بخشی از منابع کشور در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری می‌شود؛ حسابی که برآورد می‌شود در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه به آن تعلق گیرد.

وی بیان کرد: اگر این تفاهم‌نامه‌ها هرچه سریع‌تر اجرایی شوند و روند امضای آن‌ها با صرف زمان کمتری همراه باشد، بی‌شک منافع بیشتری برای کشور به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس به موضوع شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) نیز اشاره کرد و گفت: لازم است مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳ در پروژه‌های نفتی افزایش یابد و آن‌ها نیز در سودآوری این طرح‌ها سهیم باشند.

کد خبر 641674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =