جمع‌آوری روزانه ۲۵میلیون مترمکعب گازهای همراه در دولت سیزدهم

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی از جمع‌آوری عمده گازهای همراه نفت تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: از سال ۱۴۰۰ تاکنون روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گازهای همراه نفت جمع‌آوری شده است که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۴۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

به گزارش شانا به‌نقل از ایرنا، هوشنگ فلاحتیان با اشاره به اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم در جمع‌آوری گازهای همراه، بیان کرد: تا پیش از سال ۱۴۰۱، روزانه یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب گاز همراه (مشعل) جمع‌آوری شد و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز ۸ میلیون  و ۲۰۰ هزار مترمکعب و در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون مترمکعب از این گازها جمع‌آوری شد.

.وی افزود: حدود ۲۵ میلیون مترمکعب از ۴۰ میلیون مترمکعب گاز همراهی را که روزانه می‌سوزد جمع‌آوری کرده‌ایم و تا پایان امسال نیز این مقدار ۱۵ میلیون مترمکعب بیشتر می‌شود، هرچند در گذشته در این زمینه عقب‌ماندگی داشتیم، اما هدف‌گذاری این است که تا پایان ۱۴۰۴ عمده این گازها را جمع‌آوری کنیم. فقطحدود ۱۰درصد از این گازها برای ایمنی پالایشگاه‌ها باقی می‌ماند.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی با اشاره به جزئیات گازهای جمع‌آوری‌شده گفت: تا سال ۱۴۰۱ در میدان‌های پارسی گلاستر، مارون ۳، میدان منصوری و مارون ۶ به‌ترتیب ۱۰۰، ۴۳۰، ۲۸۰ و ۶۲۰ هزار مترمکعب در روز گاز همراه جمع‌آوری شد که سرجمع آن‌ها  یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعب است.

فلاحتیان ادامه داد: سال ۱۴۰۱ نیز یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب گاز از میدان چشمه‌خوش، ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب در کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس) و درمجموع حدود ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب گاز همراه جمع‌آوری شد.

وی بیان کرد: پارسال از میدان‌های نفتی آغاجاری و گچساران حدود ۹ میلیون مترمکعب و در میدان‌های کارون و مارون یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب در روز گازهای همراه نفت جمع‌آوری شد.

معاون وزیر نفت گفت: جمع‌آوری گازهای همراه میدان‌های نفت‌شهر، سروستان و سعادت‌آباد، مابقی گازهای همراه غرب کارون، خشت، مسجدسلیمان، بقیه گازهای همراه آغاجاری و کارون و مارون و گازهای تکمیلی که باید به ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ برود، درمجموع حدود ۱۵ میلیون مترمکعب در روز است که در برنامه امسال دولت، جمع‌آوری گازهای سکوی سلمان و آغاجاری و گچساران هم در ۱۴۰۴ انجام ‌می‌شود.

طبق این گزارش، در نشست علنی روز سه‌شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون انرژی درباره اجرای ناقص تکالیف قانونی مربوط به جمع‌آوری گازهای همراه تولید نفت و مشعل در دستور کار قرار گرفت و این گزارش با رأی موافق نمایندگان به قوه قضائیه ارسال شد.

بررسی‌های کمیسیون انرژی مجلس حاکی از آن است که با وجود صراحت احکام قانونی در بودجه سال ۱۳۹۲ کل کشور، برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و قوانین بودجه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور درباره الزام وزارت نفت برای اجرای طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، وزیران و مسئولان وقت از سال ۱۳۹۲ تاکنون به تکالیف موردنظر قانونگذار در این زمینه عمل نکرده‌اند، درحالی‌که وزارت نفت در دولت سیزدهم، از ابتدای فعالیت، یکی از برنامه‌ اصلی خود را جمع‌آوری گازهای مشعل (همراه نفت) اعلام و این موضوع را پیگیری کرده است که معاون وزیر نفت درباره آن توضیح داد.

کد خبر 641794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =