عراق با کویت و ایران یادداشت تفاهم امضا می کند

شانا- گروه بین الملل: ˈهشیار زیباریˈ وزیر خارجه عراق اعلام کرد که یک یادداشت تفاهم میان عراق و کویت درباره میدانهای نفتی مشترک علاوه بر یادداشت تفاهم مشابه با ایران در دست بررسی است .

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈالسومریة نیوزˈ، زیباری افزود: توافق اولیه با ایران درباره ترسیم مرزهای آبی بر اساس توافقنامه الجزایر است که در سال 1975 میان دو طرف  امضاشد .

زیباری در کنفرانس مطبوعاتی دیشب در استان ˈبصرهˈ هدف از سفر خود را به این شهر  اطلاع از جزئیات فنی مربوط به مرز مشترک با ایران و کویت پس از تلاشهای زیاد دولت عراق جهت حل مشکلات باقیمانده مرزی با این کشورها عنوان کرد.

زیباری افزود: عراق در برابر مرحله مهمی از رابطه با ایران قرار دارد و این امر نیازمند نهایی شدن ترسیم مرزهای آبی دو کشور است، برای همین از ماهها پیش با طرف ایرانی وارد مذاکرات بسیار سودمندی شده ایم و دو طرف به توافق خوبی که ضامن سهولت در دریانوردی و بهبود اوضاع محیط زیست اروندرود است، دست یافتند .

زیباری با اشاره به توافق اولیه عراق و ایران به فعال سازی توافقنامه الجزایر در سال 1975 گفت: مقامات ایرانی به ما اطمینان دادند که حتی به یک وجب از خاک یا آب عراق چشمداشت ندارند.

وزیر خارجه عراق تاکید کرد: منافع مشترک عراق و ایران ایجاب می کند، دریانوردی در اروندرود تسهیل شود، زیرا این امر به طور مساوی به نفع بنادر تجاری دو کشور است، بویژه این که ایران قصد توسعه استان خوزستان و بنادر آن را در برنامه خود دارد.

در همین راستا وزیر خارجه عراق به توافق تهران و بغداد درباره میدانهای مشترک نفتی  اشاره کرد و گفت: در مورد کویت نیز چنین یادداشت تفاهمی در سطح وزارتخانه های نفت مطرح است و در حال حاضر تماسهایی میان دو وزارتخانه برای دستیابی به توافقی که منافع دو کشور را تامین کند در حال برقراری است .

عراق 24 میدان نفتی مرزی مشترک با ایران ، کویت و سوریه دارد که در 15 میدان تولید این فرآورده جریان دارد و بقیه غیر قابل استفاده است که شامل میدانهای مشترک ˈسفوانˈ ، ˈالرمیلةˈ و ˈالزبیرˈ با کویت و ˈمجنونˈ ، ˈأبو غریبˈ، ˈبزرکانˈ ، ˈفکهˈ ، ˈنفت خانهˈ و ˈسندبادˈ با ایران است .

کد خبر 213503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =