اختصاص 10 هزار میلیارد تومان برای کاهش انتشار کربن

شانا_گروه پالایش و پخش: مدیر عامل شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: مقرر شده 10 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حامل های انرژی صرف کاهش انتشار کربن شود.

به گزارش خبرنگار شانا عباس کاظمی امروز (دوشنبه 26 اسفندماه) در همایش مدیران مناطق و ذی نفعان سوخت رسانی، بودجه عملیاتی سال آینده این شرکت را 1500 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بودجه تعیین شده این شرکت که با پیگیریهای وزیر نفت در اختیار این شرکت قرار داده خواهد شد، به منظور اصلاح طرحهای پالایشگاهی، ساخت و توسعه مخازن ذخیره سازی و خطوط لوله و مخابرات صرف می شود.

وی با بیان این که این بودجه در روند اجرای طرحهای یاد شده در این بخشها، شتاب ایجاد خواهد کرد، گفت: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که از آن به اصلاح بازار قیمت انرژی یاد می شود نیز می تواند شتاب را دو چندان کند و در درازمدت آثار مثبتی برای مردم به ارمغان بیاورد.

تامین 100 میلیارد دلار وام «حمل و نقل، صنایع و ساختمان» از سوی وزارت نفت 

وی تصریح کرد: وزارت نفت تضمین کرده است که 100 میلیارد دلار از وامهایی که در بخشهای حمل و نقل، صنایع و ساختمان گرفته شده را تامین کند و امیدواریم این مبلغ در سال آینده در بخش های یاد شده جذب شود.

کاظمی اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت حاملهای انرژی در کشور را مهم خواند و گفت: قرار است 10 هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت حاملهای انرژی صرف کاهش مصرف و به حداقل رساندن انتشار کربن شود.

وی با بیان این که یکی از دغدغه های مهم، ایجاد اشتغال، بهبود محیط زیست و توسعه بیمه های درمانی با هدف بهبود مسائل درمانی در کشور است، افزود: در فاز دوم اصلاح بازار قیمت های انرژی به این موارد از محل توجه شده است.

اجرای گسترده طرح کهاب 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران گفت: یکی از طرح های مهمی که انتظار می رود با جدیت بیشتری پیگیری شود طرح کهاب است که از ورود بخار بنزین به محیط زیست جلوگیری خواهد کرد.

وی تصریح کرد: انتظار می رود از محل 10 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در نتیجه اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت ها، به این مهم نیز توجه بیشتری شود.

اختصاص اعتبار عوارض بنزین به پروزه های محیط زیستی  

وی همچنین اظهار کرد: در سال آینده 8 کلانشهر کشور از محل فروش بنزین 5 درصد عوارض پرداخت می کنند که اعتبار حاصل از آن صرف پروژه های بهبود شرایط محیط زیست می شود.

کاظمی با تاکید بر اهمیت فاز دوم اصلاح بازار قیمت های انرژی در کشور خطاب به مدیران مناطق عملیاتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: انتظار می رود با بازگویی اهداف مورد نظر در این مرحله به مردم موجبات آرامش خاطر و رفع دغدغه و نگرانی مردم فراهم شود.

به گفته کاظمی مصرف انرژی کشور در بخش های ساختمان و حمل و نقل در کشور بالا است، در حالی که این مصرف در اروپا در حد بسیار پایینی قرار دارد.

وی گفت: در بخش ساختمان سالانه 500 کیلووات ساعت انرژی مصرف می شود در حالی که در کشورهای اروپایی این میزان سالانه 90 کیلووات ساعت است.

به گفته وی در بخش حمل و نقل نیز مصرف انرژی بالاست به گونه ای که در تهران جابجایی هر کیلومتر نفر با مترو 120 کیلوژول است در حالی که با مصرف انرژی با خودرو 800 کیلوژول است، بنابراین انتظار می رود با اجرای مرحله دوم اصلاح قیمت های بازار انرژی علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی بتوان گام های مثبتی برای کاهش هزینه های ناشی از آلودگی محیط زیست برداشته شود.

ذخیره بنزین به 1.8 میلیارد لیتر رسید

وی همچنین با اطمینان خاطر به مردم برای ذخیره مطلوب سوخت نوروزی گفت: ذخیره بنزین کشور به 1.8 میلیارد لیتر رسیده است و جایگاه های عرضه فراورده برای ارایه خدمات نوروزی آماده اند.

کاظمی تصریح کرد: ذخیره بنزین امسال نسبت به سال گذشته یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.

کد خبر 214050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =