شرکت ملی پخش در حاکمیت دولت باقی می ماند

شانا_ گروه پالایش و پخش: مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از خارج شدن شرکت ملی پخش از لیست واگذاری به بخش خصوصی خبر داد.

عباس کاظمی در گفت و گو با خبرنگار شانا افزود: به دلیل وظایف حاکمیتی شرکت ملی پخش و نقش آن در تامین امنیت عرضه انرژی، این شرکت از لیست واگذاری به بخش خصوصی خارج می شود.

وی یادآور شد: با توجه به مستندات موجود، مسئولین مربوطه این موضوع را تائید کرده اند که وظایف شرکت ملی پخش فراورده های نفتی حاکمیتی است و امکان واگذاری آن وجود ندارد.

به گزارش شانا پس از ابلاغ بند "ج"  اصل ٤٤ قانون اساسی، در تاریخ ١٠ تیرماه ١٣٨٤، کمیته های سیاست گذاری و راهبری متشکل از مدیران ارشد در سطح وزارتخانه، همچنین چهار شرکت اصلی در نفت تشکیل شد تا فرایند واگذاری شرکت های زیرمجموعه صنعت نفت سرعت بگیرد، اما اینک مسئولان نفت معتقدند روند خصوصی سازی در شرکت های نفتی در مسیر درستی قرار نداشته است.

بر این اساس، زنگنه وزیر نفت به واگذاری برخی از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت به بخش خصوصی انتقاد کرده است و در همین رابطه کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت نفت، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی تشکیل شد تا این واگذاری ها به صورت مجدد ارزیابی شود.

هم اکنون بیش از سه هزار و ١٠٠ جایگاه عرضه فراورده نفتی، دو هزار و ١٠٠ جایگاه سی ان جی و ١٨ هزار فروشندگی عرضه فراورده نفتی (به جز ٢٠٠جایگاه) به بخش خصوصی واگذار شده است؛ تمام فعالیت های مربوط به حمل و نقل فراورده های نفتی نیز بر عهده بخش خصوصی است و در داخل تاسیسات این شرکت هم از نیروهای پیمانکار استفاده می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران نیز پیشتر با تاکید بر این که شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برنامه ریزی، نظارت، هماهنگی و به طور کلی، موارد حاکمیتی را بر عهده دارد، گفته بود: با توجه به واگذاری عمده فعالیت های این شرکت به بخش خصوصی، می توان نتیجه گرفت فعالیتی برای واگذاری باقی نمانده و آنچه هست، وظایفی حاکمیتی است که باید در بدنه دولت باقی بماند؛ بر این اساس مدیریت نظام توزیع سوخت در حاکمیت دولت باقی می ماند.

میرعلی‌ اشرف عبدالله پوری‌حسینی، رییس سازمان خصوصی‌سازی هم پیشتر در این باره گفته بود: مبنای بررسی سازمان خصوصی سازی در این گونه مسائل، احکام قانون اصل ۴۴ و آیین‌نامه‌های آن است و سازمان خصوصی سازی بر این مبنا پیش می‌رود و اگر در جایی به این نتیجه برسد که وظیفه شرکت حاکمیتی است، تصدی را واگذار می‌کند و اگر وظیفه شرکت صرفا تصدی‌گری باشد، اقدام به واگذاری شرکت می‌کند.

کد خبر 214669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =