شرکت گاز بیش از 10 هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز می کند

شانا_ گروه گاز: شرکت ملی گاز ایران با هدف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در مجموع 10 هزار و 300 میلیارد تومان به خزانه واریز می کند.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران امروز ( سه شنبه 26 فروردین) در نشست خبری در تشریح قیمت های جدید گاز گفت: شرکت ملی گاز ایران با هدف اجرای قانون هدفمندی یارنه ها به ازای هر متر مکعب گاز، مبلغ 97 تومان به خزانه دولت واریز می کند که مجموع مبلغ واریزی به خزانه از این محل، 10 هزار و 300 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

ناصر ابراهیمی با بیان اینکه قیمت های جدید اعلام شده بر اساس مصوبه هیئت وزیران است، گفت: قیمت گاز در بخش خانگی 20 درصد، بخش تجاری 30 درصد، در بخش پتروشیمی به ازای هر متر مکعب 2650 ریال، فولاد 1320 ریال و در دیگر مصارف نیز 15 درصد افزایش یافته است.

ناصر ابراهیمی افزود: این قیمت ها در تاریخ 30 بهمن 92 ابلاغ و از ابتدای فروردین 93 لازم اجرا و در قبض ها اعمال شده است .

وی تصریح کرد: علاوه بر نرخهای یاد شده، بر اساس بند (ح) تبصره 2 ماده واحده قانون بودجه سال 93، مبلغ 130 ریال نیز به عنوان عوارض به ازای هر متر مکعب گاز طبیعی دریافت می شود.

700 میلیارد تومان سهم آموزش و پرورش از محل عوارض 

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در خصوص محل هزینه کرد عوارض گازرسانی نیز گفت: از محل دریافت 130 ریال عوارض گاز، 2 هزار و 100 میلیارد تومان در بودجه تعریف شده که 700 میلیارد تومان از این مبلغ به آموزش و پرورش اختصاص یافته و در بخش های مختلف آموزشی هزینه می شود.

وی یادآور شد: با توجه به همکاری شرکت ملی گاز با سازمان هواشناسی و بر اساس کار کارشناسی، 12 ماه سال به 7 ماه گرم و 5 ماه سرد تفکیک شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح کارشناسی، از 16 فروردین تا 15 آبان، ماه های گرم و از 16 آبان تا 15 فروردین سال بعد نیز ماههای سرد مشخص شده که تعرفه این دو بخش، متفاوت است.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه دامنه مصرف بر اساس 4 اقلیم مشخص شده است، گفت: هزینه گاز مشترک ها با مصرف در دامنه 1 در 7 ماه گرم سال به 70 هزار ریال و در دامنه 2 این رقم به 140 هزار ریال می رسد.

وی ادامه داد: هزینه گاز مشترکین در دامنه 1 در 5 ماه سرد سال نیز 200 هزار ریال و در دامنه 2 نیز این رقم به 290 هزار ریال می رسد.

ابراهیمی گفت: قبض های گاز در کشور در بازه 36 روز تا 2 ماه صادر می شود و به دلیل متغیر بودن دما در شهرهای کشور، این بازه نیز یکسان نیست.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: بر اساس تعرفه های جدید، آبونمان نیز بر اساس «متوسط تعرفه × ظرفیت کنتور یا ظرفیت ایستگاه × 3 » تعیین می شود.

وی تصریح کرد: بر اساس این قانون اماکن مذهبی از جمله مساجد، دارقرآن، حسینیه ها و عبادتگاه اقلیت های دینی و... با رعایت الگوی مصرف 190 متر مکعب در فصل گرم و 620 متر مکعب در فصل زمستان بر مبنای «مساحت اصلی» معاف می شوند.

وی اظهار داشت: قیمت CNG که تاکنون 3100 ریال بوده هنوز تغییری نداشته و با قیمت بنزین اعلام می شود و از همان زمان نیز اعمال خواهد شد.

مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: در سال گذشته بیش از 27 میلیارد لیتر فرآورده در نیروگاه ها با ارزش 20 میلیارد دلار مصرف شد که با مصرف بهینه گاز می توان این سرمایه ملی را در بخش صنعت به ارزش افزوده تبدیل کرد.

کد خبر 215110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =