حذف حلال‌های صنعتی از بنزین تولیدی کشور در مدت سه ماه

شانا_ گروه دولت و مجلس: بر اساس تصویب دولت حلال‌های صنعتی در بنزین کشور باید ظرف سه ماه پس از تصویب طرح مقابله با آلودگی حذف شود.

به گزارش شانا، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تصویب برنامه اجرایی کاهش آلودگی هوا در هیئت دولت گفت: در جلسه روز یکشنبه (24 فروردین) هیئت دولت راهکارها و برنامه های اجرایی مدون برای کاهش آلودگی هوا در هشت محور سوخت، خودروهای در حال حرکت، منابع ساکن، خودروهای نو، مدیریت حمل ونقل و تقاضای سفر، پایش و پیش‌بینی هوا، آموزش و اطلاع‌رسانی و زیرساخت‌های شهری را تصویب کرد.

سعید متصدی با برشمردن برخی از برنامه‌های مصوب در گذشته پیرامون موضوع کاهش آلودگی هوا از جمله برنامه مصوب کاهش آلودگی 8 کلانشهر کشور و قاطعیت دولت یازدهم برای رفع چالش آلودگی هوا در کشور، افزود: برنامه فعلی از چند منظر تفاوت‌های عمده‌ای با برنامه‌های گذشته دارد و یا به عبارت بهتر در برنامه جدید تلاش شده است، نواقص برنامه‌های گذشته رفع شود.

وی ادامه داد: یکی از نواقص برنامه‌های گذشته عدم جامع نگری در مورد پارامترهای آلاینده بود که خوشبختانه در برنامه فعلی تمام فعالیت‌ها و پارامترهایی که منجر به افزایش یا کاهش آلودگی هوا می‌شود، در نظر گرفته شده است.

تشریح روند اجرای برنامه های هشتگانه کاهش آلودگی هوا

وی تعامل و هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای تقویت مسئولیت پذیری در آنها و پذیرش مسئولیت در باره آلودگی هوا و اجرای برنامه‌های کاهش آلاینده‌های هوا را از دیگر تمایزهای برنامه جدید دانست و گفت: موضوعی که شاید تا امروز کمتر به آن توجه شده بود، تعیین همزمان مسئول اجرایی و ناظر بر اجرای درست و کامل در یک برنامه واحد بود که بر همین اساس در برنامه فعلی هر دو این موارد در هر محور مشخص و سازمان حفاظت محیط زیست و شورای عالی محیط زیست ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی خواهند بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منطقی نیست که در برنامه کاهش آلودگی هوا تنها یک سازمان مسئولیت بپذیرد، بنابراین برای اجرای درست راهکارها، همکاری بین دستگاه‌ها و تعهد به انجام دقیق وظایف از مهم ترین اولویت‌ها است.

متصدی افزود: کلیه محورها دارای برنامه زمان بندی مشخص برای اجرا هستند و زمان تعیین شده برای اجرایی کردن برنامه مدون کاهش آلودگی هوا برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها براساس نوع وظیفه تعیین شده متفاوت و از سه ماه تا 60 ماه قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین مسائل برای سازمان حفاظت محیط زیست ارائه گزارش منظم و درست به دولت و مردم از روند اجرای راهکارها است، تصریح کرد: بر این اساس، سازمان سالانه گزارشی از روند پیشرفت دستگاه‌ها و فعالیت آنها در زمینه کاهش آلودگی هوا به دولت و مردم ارائه خواهد داد.

حذف حلال‌های صنعتی از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها در مدت سه ماه

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تشریح راهکارهای در نظر گرفته شده در محور سوخت، گفت: حذف حلال‌های صنعتی از بنزین تولیدی پتروشیمی‌ها ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این طرح از طریق واردات بنزین یا افزایش تولید سوخت استاندارد یورو4، توزیع سوخت منطبق با استاندارد‌های یورو4 و استانداردسازی سوخت مصرفی در کشور، همچنین استانداردسازی سوخت نیروگاه‌ها که بزرگترین مصرف کننده سوخت مازوت که یکی از آلاینده ترین منابع سوختی است ظرف مدت 36 ماه از جمله برنامه ریزی های انجام شده برای کاهش آلودگی هوا است.

به گفته متصدی، آنالیز سوخت مصرفی کشور در بازه‌های زمانی سه ماهه و تطابق بین استانداردهای سوخت و سوخت مصرفی کشور و تولید سالانه 10 درصد برق تجدیدپذیر در فاصله زمانی پنج ساله، توسط وزارت نیرو با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای کاهش آلودگی هوا است.

ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی خودرو
وی تعویض کاتالیزور خودروهای درون شهری در مدت سه ماه توسط وزارت کشور و شهرداری، واردات تدریجی موتورهای برقی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های بنزینی و حذف تدریجی این نوع موتورسیکلت‌ها از چرخه تولید و مصرف، نصب فیلتر دوده در خودروهای سنگین و دیزلی (که برای خودروهای درون شهری بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و در خودروهای برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی است)، ایجاد ساختار یکپارچه معاینه فنی خودرو و اصلاح و به روز رسانی حدود مجاز معاینه فنی خودرو در بازه زمانی سه ماهه توسط سازمان حفاظت محیط زیست، اصلاح ساختار بیمه و نرخ بیمه خودروهای فرسوده، افزایش بیمه خودروها همزمان با بالا رفتن سن خودرو و تکمیل اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال و بازیافت بخار بنزین) را از دیگر راه کارهای مطروح شده در این برنامه‌ها اعلام کرد.

متصدی ادامه داد: هم اکنون تنها از 25 درصد ظرفیت مراکز معاینه فنی استفاده  می شود.

ارائه برنامه بازسازی و نوسازی صنایع برای نخستین بار در کشور

متصدی افزود: ارائه برنامه بازسازی و نوسازی صنایع که تا کنون هیچ اقدامی برای آن انجام نشده است و صنعت فرسوده و آلودگی‌های ناشی از آن، منجر شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازه زمانی 12 ماهه موظف به ارائه برنامه‌ای برای کنترل و حذف این نوع آلایندگی شود.

تبدیل نیروگاه های تک سوختی به نیروگاه های سیکل ترکیبی

وی تصریح کرد: بر اساس این محورها، وزارت نیرو نیز موظف به ارائه برنامه بازسازی و نوسازی نیروگاه‌ها و تبدیل نیروگاه‌های تک سوختی مانند، نیروگاه‌های گازی به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی برای کاهش آلایندگی نیروگاه‌ها از طریق افزایش راندمان نیروگاه‌ها است.

متصدی افزود: توسعه ناوگان‌های فرسوده نوسازی و استفاده از واحدهای تولید همزمان برق، برودت و گرمایش به میزان سالیانه 200 مگاوات، الزام واحدهای صنعتی به استفاده از تجهیزات کنترلی همچون فیلتراسیون از جمله موارد مطروحه در این طرح 8 بندی است.

ممنوعیت شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده از ابتدای سال94

معاون سازمان حفاظت محیط زیست یکی از برنامه‌های بسیار مهم را الزام خودروهای دیزلی تولید جدید به نصب فیلتر دوده، مضاف بر رعایت سایر استانداردها اعلام و تصریح کرد: از ابتدای سال 1394، شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر دوده ممنوع و متوقف خواهد شد که این موضوع حتی در استانداردهای یورو4 و یورو5 سایر کشورها وجود ندارد.

این مقام مسئول ایجاد زمینه برای تولید و واردات خودروهای برقی و هیبریدی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین تولید خودرو را از جمله دیگر الزام های این طرح برای وزارت صنعت اعلام و تصریح کرد: این وزارتخانه موظف است برنامه خود در این زمینه را ارائه دهد، زیرا امروز در دنیا خودروهای هیبریدی در صد کیلومتر تنها ۵/۱ لیتر مصرف سوخت دارند که در بد‌ترین حالت به ۴ لیتر می‌رسد اما در کشور ما حداقل مصرف سوخت ۶ تا ۷ لیتر است.//////////

مدیریت مصرف سوخت در کشور از طریق کاهش تقاضای سفر درون شهری

وی با یادآوری مسئولیت وزارت کشور همسو با ارائه برنامه برای آسان سازی دسترسی عموم جامعه به حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در کشور از طریق کاهش تقاضای سفر درون شهری، تصریح کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در همین راستا موظف شده است از طریق گسترش زیرساخت‌های الکترونیکی خدمات‌رسانی در بخش دولتی و عمومی وزارت کشور را در این راه و برای کاهش سفرهای درون شهری به میزان دو برابر وضع موجود همراهی کند.

وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت نیز ملزم شدند تا زمان‌بندی دسترسی به اهداف سهم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون‌شهری را با همکاری وزارت کشور ارایه کنند.

تعیین سهم منابع آلاینده برای نخستین بار در کشور

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین برای نخستین بار مقرر شد تا سهم هر یک از منابع آلودگی از قبیل خودرو، صنعت و ساختمان‌ها مشخص و اعلام شود، همچنین قرار است برنامه پایش بیماری‌ها و مرگ‌های در اثر آلودگی هوا در سال ۹۴ از سوی وزارت بهداشت اعلام شود.

این مقام مسئول گفت: به طور قطع گزارش بیماری‌ها و مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا به مردم ارائه خواهد شد و این محرمانه نخواهد بود، زیرا آلودگی هوا بدون مشارکت مردم قابل رفع نیست.

وی با اشاره به تکمیل شبکه ملی پایش در کشور، افزود: راه اندازی و تکمیل شبکه ملی پایش آلودگی هوا، صدا و امواج با بهره گیری از سیستم‌های زمینی و ماهواره‌ای و الزام به استقرار سیستم پایش برخط صنایع بزرگ تا پایان سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد شبکه پایش امواج کشور با همکاری وزارت ارتباطات و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود.

آلودگی هوا قیمت گذاری می‌شود

متصدی با اذعان به اینکه تاکنون  هزینه‌های تحمیلی آلودگی هوا بر محیط زیست سنجیده نشده است، اعلام کرد: آلودگی هوا برای نخستین بار در این برنامه، قیمت گذاری شده و مقدار هزینه آن برای کشور برای جبران خسارت‌های وارده بر محیط زیست مورد توجه قرار می‌گیرد که مبحثی جدید تحت عنوان اقتصاد آلودگی هوا است.

افزایش سرانه فضای سبز در شهرها و حریم آنها به میزان مندرج در طرح‌های جامع آنها، پخش رایگان مطالب آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه از صدا و سیما، آموزش و اطلاع رسانی همگانی از طریق کتب درسی مقاطع گوناگون تحصیلی، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و مشارکت پذیری مردم در این راستا، از دیگر محورهای اعلام شده این برنامه توسط متصدی بود.

این مقام مسئول ضرورت اجرای مصوبه های دولت را ضمانت اجرایی این طرح اعلام و تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول موظف هستند هزینه‌های اجرایی بندهای مربوط به خود را از طریق بودجه سنواتی یا بودجه دستگاهی خود تامین کنند و بدین ترتیب هیچ دستگاهی نمی‌تواند عدم تخصیص بودجه را بهانه‌ای برای سلب مسئولیت قرار دهد.

برنامه ریزی برای تولید خودروهای بنزینی با استاندارد یورو 5

وی با تاکید بر اینکه طبق مصوبه دولت خودروسازان موظف به تولید خودرو با استاندارد یورو4 از ابتدای شهریور ماه هستند، ابراز امیدواری کرد: با ارتقاء استانداردها شاهد تولید خودروهای بنزینی با استاندارد یورو5 در سال آینده و خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌هایی با استاندارد یورو5 از سال 1397 باشیم.

متصدی ادامه داد: پس از این تاریخ خودروی تولیدی که مطابق استانداردهای زیست محیطی نباشد و تاییدیه سازمان حفاظت محیط زیست را نداشته باشد، شماره گذاری نخواهد شد.

بنزین تهران منطبق با استاندارد یورور 4 است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال گذشته توزیع سوخت استاندارد یورو4  در شهرهای تهران، اراک و کرج آغاز شد و تا پایان بهار نیز با توجه به راه اندازی پالایشگاه اصفهان شهرهای اصفهان و شیراز نیز به شهرهای دارای سوخت استاندارد می‌پیوندند.

متصدی ابراز امیدواری کردکه با ادامه برنامه ریزی‌های انجام شده شاهد توزیع سوخت استاندارد در سراسر کشور باشیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پارامترهای اصلی در سوخت استاندارد یورو4 مشخص است و بنزن و آروماتیک دو پارامتر اصلی در این سوخت با تاثیری فوق‌العاده بر سلامت انسان هاست، این دو پارامتر در سوخت توزیعی تهران و با نمونه برداری از 12 پمپ بنزین بررسی شد که درصدهای به دست آمده منطبق با استاندارد یورو4 بود.

کد خبر 215132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =