کاهش سرمایه گذاری ترکیه در حوزه انرژی

شانا _گروه بین الملل: ترکیه برای پاسخ گویی به افزایش هفت درصدی تقاضای انرژی سالانه خود، باید 120 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کند، این در حالیست که برنامه های سرمایه گذاری این کشور در سال 2014، تنها به 41 نیروگاه محدود می شود.

به گزارش انستیتو انرژی ترکیه، آژانس بین المللی انرژی، در گزارش " چشم انداز انرژی جهان"  در باره ترکیه، گفت: روند کنونی سرمایه گذاری در ترکیه، باعث فلاکت نسلهای آینده می شود.

با کاهش منابع انرژی موجود در سطح جهان، تمام دولتهای آینده نگر، در حال سرمایه گذاری روی انرژی های تجدید پذیر هستند اما وضعیت در ترکیه این گونه نیست و این کشور برای تامین انرژی مورد نیاز شهروندانش تا سال 2023 ، باید 120 میلیار دلار در این حوزه سرمایه گذاری کند. 

شایان یادآوریست، که ارزش واردات انرژی ترکیه هم اکنون به سالانه 65 میلیارد دلار می رسد.

ترکیه که دارای ذخایر بسیار ناچیز نفت و گاز است، با مخالفت و پافشاری شهروندانش برای نساختن نیروگاه های هسته ای روبروست و تا به حال نیز نتوانسته از نیروگاه های آبی خود بازده مورد نیاز را دریافت کند و به دلیل این مشکلات، بسیاری از پروژه های دستیابی به انرژی تجدید پذیر خود را به حالت تعویق درآورده است.

بنا به باور کارشناسان، با توجه به الگوی مصرف انرژی کنونی ترکیه، این کشور به 2 تا 4 نیروگاه هسته ای برای تولید 15-20 هزار مگاوات انرژی برق، 1100 نیروگاه آبی (هیدروالکتریک) جدید و به توربینهای بادی با قدرت تولید انرژی 20 هزار مگاوات نیاز دارد.

آمار منتشر شده وزارت انرژی و منابع طبیعی ترکیه نشان می دهد که در سال 2013، تنها 100 نیروگاه جدید در این کشور شروع به فعالیت کرده اند.

نیمی از این نیروگاه ها که به تولید برق می پردازند آبی، 22 نیروگاه بادی، 19 نیروگاه گاز و 4 نیروگاه نیز زیست گاز بوده اند.

آمار منتشر کرده وزارت انرژی ترکیه در سال جدید، حاکی از کاهش سرمایه گذاری در این حوزه است. 

در سال 2014 سرمایه گذاران، تنها به سرمایه گذاری روی 41 نیروگاه علاقه نشان دادند، که 69 درصدش را نیروگاه های آبی، 21 درصد بادی، 19 درصد نیروگاه های گازی، 7 درصد نیروگاه های حرارتی و 1.49 درصدش را دیگر منابع انرژی تشکیل می دهد.

گزارش منتشر شده به وارد نشدن سرمایه گذار جدید به این حوزه و پایین آمدن تعداد تصاحب و ادغام شرکتی اشاره می کند.

طبق آمار سال 2012، ارزش شرکتهای ادغام و خرید- فروش شده، 9.5 میلیارد دلار بوده در حالی که این رغم در سال گذشته به هفت میلیارد دلار تنزل پیدا کرده و تنها دو درصد این مبلغ متعلق به سرمایه گذاران خارجی بوده است.

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند، با توجه به وضع نامشخص اقتصادی و سیاسی ترکیه، این روند نزولی  در سال 2014 نیز همچنین ادامه پیدا می کند.
کد خبر 215254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =