ژاپن دو بخش دیگر از بدهی نفتی خود را به ایران پرداخت کرد

شانا _ گروه بین الملل: دولت ژاپن در چارچوب توافق هسته ای ژنو، دو بخش دیگر از بدهی های نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از توکیو، همسو با کاهش فشار تحریمهای غرب در پی توافق هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه 1+5، دولت ژاپن موفق شد دو بخش دیگر از بدهی های نفتی این کشور را به تهران پرداخت کند.

بر پایه داده های خزانه داری آمریکا، مجموع مبلغ این پرداختها، به یک میلیارد دلار می رسیده که 550 میلیون دلار آن در 10 آوریل (21 فروردین ماه 93) و باقیمانده آن در 15 آوریل ( 26 فروردین ماه 93) سال جاری میلادی پرداخت شده است.

وزارات دارایی و بانک مرکزی ژاپن از اظهار نظر درباره این پرداختها خودداری کرده اند.

با دو پرداخت یاد شده، مجموع مبلغ دریافتی ایران بابت طلبهای نفتی به دو میلیارد و 550 میلیون دلار رسید. همه این پرداخت ها، از سوی ژاپن و کره جنوبی صورت گرفته است.

بر پایه توافق هسته ای ژنو که ٢٤ نوامبر میان ایران و گروه ١+٥ حاصل شد تهران می تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار را از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را در بانکهای خارجی دریافت کند.

بر اساس این گزارش، ژاپن یکم ماه فوریه (١٢ بهمن ماه 92) در نخستین قسط، ٥٥٠ میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران را پرداخت کرد.

چندی پیش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده بود که ژاپن ١٤ اسفند ماه 92 در قسط دوم ٤٥٠ میلیون دلار دیگر از پول نفت ایران را به یکی از حسابهای بانک مرکزی ایران در خارج از کشور واریز کرده است.

بر پایه توافق هسته ای ژنو، قرار است هند نیز بخشی از بدهی های نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران بپردازد.

به گزارش شانا و به نقل از ایرنا، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری پیش تر در حاشیه جلسه نهاد تعامل گفته بود: روال اداری برای بازگشت دارایی‌های بلوکه شده ایران و انجام تعهدات در مهلت های مقرر، به زمان نیاز دارد.

وی تصریح کرده بود: همان‌طور که اقساط پیشین دریافت شد این مرحله نیز به همین ترتیب است و صرف نظر از روند طولانی مدت بازگشت، به همه تعهدها دست یافتیم و منابع در اختیار ایران است.

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ١٩ فروردین ماه در نخستین نشست خبری خود در سال ٩٣ با اصحاب رسانه، در مورد آخرین پیگری های وزارت امورخارجه در مورد آزادسازی پولهای بلوکه شده صادرات نفت ایران در بعضی کشورها، گفته بود: به دنبال توافقنامه ژنو دبیرخانه‌ای برای پیگیری توافقات انجام شده تشکیل شد، که این دبیرخانه موضوع آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده در برخی کشورهای اروپایی را بر عهده دارد.

وی اعلام کرده بود: آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران تاکنون در سه مرحله انجام شده است و پیگیری‌ها برای رفع موانع با حوزه‌های مربوطه به ویژه بانک مرکزی، با مشورت‌های حقوقی انجام شده و کار تا توافق نهایی دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی امروز (پنجشنبه 28 فروردین ماه) گفت: تا کنون سه قسط از هشت قسط توافق ژنو به مبلغ یک میلیارد و 550 میلیون دلار دریافت شده و دو قسط چهارم و پنجم نیز در راه است.

وی افزود: تا کنون با استفاده از زمینه های ایجاد شده و بهره گیری از سه بانک ژاپنی و یک سوییسی سه میلیارد دلار از منابع موجود در بانک مرکزی ژاپن به حساب بانکهای ایرانی غیر تحریمی نزد بانکهای مذکور منتقل شده است.

سیف تصریح کرد: از محل 4.2 میلیارد دلار تا به حال سه قسط سررسید و به حسابهای بانک مرکزی واریز شده که یک قسط در بانک سوییسی BCP و دو قسط دوم و سوم به بانک مسقط منتقل شده است. 

وی درباره دریافت قسط های چهارم و پنجم نیز گفت:پس از اتخاذ تصمیم در رابطه با بانک گیرنده حواله در مورد مقصد حواله نسبت به دریافت اقساط چهارم و پنجم بزودی اقدام می شود.

کد خبر 215265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =