امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساخت مخازن بتنی نفت خام

شانا_ گروه نفت: با توجه به گذشت حدود 10 سال از موعد مقرر برای بهره برداری از مخازن بتنی گوره و امیدیه، واگذاری این مخازن به بخش خصوصی در حال بررسی است.

به گزارش خبرنگار شانا، پیشرفت طرح احداث مخازن ذخیره سازی بتنی گوره تا پایان سال گذشته، به 77 درصد و پیشرفت کلی طرح احداث مخازن ذخیره سازی بتنی امیدیه نیز در پایان سال 92 به حدود 58 درصد رسیده است؛ طرح هایی که تاریخ موثر شدن قرارداد آنها به سال 1380 بازمی گردد.

بر این اساس، پیشرفت طرح احداث مخازن بتنی گوره که در ابتدای سال 92، حدود 65 درصد بوده است، در انتهای این سال با پیشرفت 12 درصدی، به حدود 77 درصد رسیده است و درحالیکه طبق آخرین گزارش ها، قرار بود مخازن بتنی گوره و امیدیه تا پایان سال 92 به بهر برداری برسند، شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان کارفرمای طرح، تیرماه امسال را به عنوان زمان پایان احداث این مخازن اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، پیشتر در این زمینه به خبرنگار شانا گفته بود: کار ساخت و بهره برداری از مخازن بتنی گوره و امیدیه، مدت هاست متوقف و بی نتیجه مانده است و واگذاری این مخازن، محتمل است.

به گفته رکن الدین جوادی، امکان دارد این مخازن در قالب قرارداد BOT  یاBOO  واگذار شود و بعد از پایان پروژه، شرکت ملی نفت ایران می تواند برای تامین نیاز خود، مخازن را اجاره کند که این موضوع در دست بررسی قرار دارد.

عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز در گفتگو با خبرنگار شانا، از احتمال واگذاری این مخازن خبر داد و گفت: قطعیت یافتن این موضوع نیازمند بررسی و امکانسنجی اقتصادی است.

وی اواخر سال گذشته در بازدید از طرح احداث مخازن بتنی گوره، بر لزوم پایان عملیات اجرایی طرح در موعد مقرر تاکید کرده بود.

بر اساس این گزارش، احداث مخازن بتنی گوره و امیدیه، اولین تجربه احداث مخازن بتنی در شرکت ملی نفت ایران به شمار می رود و اگر گزینه واگذاری این مخازن نیز قطعیت یابد، صنعت نفت برای اولین بار، واگذاری مخازن ذخیره سازی نفت خام و ورود به فرایند اجاره مخزن را تجربه خواهد کرد.  

به گزارش شانا، طرح احداث مخازن بتنی ذخیره سازی نفت خام در گوره و امیدیه با هدف ایجاد چهار مخزن با ظرفیت ذخیره سازی سه میلیون بشکه در امیدیه و ایجاد 6 مخزن به ظرفیت چهار میلیون بشکه در گوره، تماماً توسط پیمانکاران ایرانی دنبال می شود.

پس از بهره برداری از این مخازن، نفت خام های سبک و سنگین از میادین مختلف از طریق فشار موجود در خط لوله به داخل مخزن هدایت می شوند و پس از پر شدن مخزن، جریان ورودی به طور اتوماتیک قطع خواهد شد؛ همچنین سطح جریان داخلی مخزن به طور مستمر به وسیله ابزارهای پیشرفته اندازه گیری و کنترل خواهد شد.

عمر مفید بیش از 50 سال، مقاومت در برابر آتش سوزی و عدم نیاز به سرویس های دوره ای، از مهم ترین مزیت های این مخازن بتنی است که اهمیت اتمام کار و بهره برداری از پروژه را دوچندان می کند.

منطقه عملیاتی گوره در استان بوشهر و شمال غربی شهرستان گناوه واقع شده است و منطقه امیدیه نیز در استان خوزستان قرار دارد.
 

کد خبر 215457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =