مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت راه اندازی می شود

شانا_ گروه نفت: همزمان با راه‌اندازی موزه‌های صنعت نفت، مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت نیز راه اندازی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار شانا، مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت نفت با اعلام این خبر افزود: بنا به دستور وزیر نفت مبنی بر راه ‌اندازی موزه‌های صنعت نفت و همسو با حفظ هویت و تاریخچه این صنعت عظیم، راه‌اندازی مرکز مدارک، اسناد و آرشیو صنعت نفت در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

اکبر نعمت‌الهی تصریح کرد: هم اکنون تهیه و تدوین نقشه راه این مرکز در دست انجام است که به این  منظور، اسناد بالادستی شامل سیاست‌های کلی سند چشم‌ انداز 20 ساله کشور در بخش نفت و گاز، قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در صنعت نفت، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مصوب مقام معظم رهبری، برنامه پیشنهادی وزیر نفت در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی و اهداف و راهبردهای کلان صنعت نفت مدنظر قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه محدوده جغرافیایی اسناد این مرکز در داخل کشور است، افزود: در عین حال، در حاشیه این راهبرد به موضوع تحولات صنعت نفت در مقیاس جهانی نیز پرداخته می شود. 

به گفته نعمت الهی، محدوده زمانی اسناد نیز از دوره کسب اطلاع نسبت به وجود نفت در ایران با تمرکز بیشتر به زمان پس از اکتشاف نفت یعنی از سال 1287 است.

مدیرکل روابط‌ عمومی وزارت نفت، کلیه اوراق، مراسله ها، دفاتر، پرونده‌ ها، عکس ‌ها، نقشه‌ ها، کلیشه‌ ها، نمودارها، نوارهای ضبط صوت و فیلم‌ های موجود در آرشیوهای صنعت نفت را جزو اسناد این مرکز خواند و اظهار امیدواری کرد: با راه‌اندازی چنین مرکزی ضمن جمع آوری اسناد و جلوگیری از آسیب دیدگی و نابودی آنها، گامی موثر برای معرفی علمی و معرفی تلاش‌های انجام شده در این راه و فراهم کردن بسترهای مناسب مطالعاتی برای بهره‌ مندی دانش پژوهان و ارتقا سطح دانش عمومی مسایل صنعت نفت ایران به عنوان صنعت محوری اقتصاد کشور است.

نعمت الهی از تمام مردم ایران درخواست کرد چنانچه اسناد، مدارک و اشیا ویژه ‌ای مرتبط با تاریخ صنعت نفت در اختیار دارند، آن را با نام خود به این مرکز تحویل داده تا برای همیشه در تاریخ صنعت نفت ایران نامشان ماندگار شود.

بر پایه این گزارش، بیژن زنگنه، وزیر نفت دی ‌ماه سال گذشته طی ابلاغی، راه‌اندازی سه موزه صنعت نفت در شهر مسجد سلیمان، آبادان و تهران را در دستور کار اداره کل روابط عمومی وزارت نفت قرار داد.

 

 

کد خبر 215497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =