بازگشایی پایانه نفتی الزویتنه به دلیل مشکلات فنی به تاخیر افتاد

شانا _ گروه بین الملل: وزیر دادگستری لیبی دیروز (یکشنبه 31 فروردین ماه) از تاخیر در بازگشایی پایانه نفتی الزویتنه به دلیل مشکلات فنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، صلح المرغانی اعلام کرد: پس از توافق دولت با شورشیان شرق لیبی برای پایان دادن به توقف هشت ماهه فعالیت پایانه های نفتی، هنوز مشکلات فنی مانع بازگشایی پایانه نفتی الزویتنه است.

طرابلس دو هفته پیش برای آزادسازی چهار پایانه نفتی اشغال شده در شرق لیبی که فعالیت آنها به طور کامل تعطیل شده بود، با شورشیان به توافق رسید.

بر اساس این توافق، پایانه های نفتی مرسی الحریقه و الزویتنه آماده از سرگیری فوری فعالیت خود بودند، در حالی که بازگشایی پایانه های راس لانوف و السیدر حدود یک ماه زمانبر می برد.

وزیر دادگستری لیبی گفت: پایانه نفتی مرسی الحریقه در شهر تبروک واقع در دورترین نقطه شرقی لیبی هم اکنون تنها پایانه ای است که پس از توافق میان طرابلس و شورشیان فعالیت خود را از سرگرفته است.

المرغانی در یک ویدیو کنفرانس مطبوعاتی از بنغازی گفت: به دلیل تعطیلی طولانی مدت پایانه نفتی الزویتنه که در اشغال شورشیان خواهان خودمختاری در شرق لیبی بوده، این پایانه صدمه هایی دیده است.

وی به زمان دقیق از سرگیری پایانه نفتی الزویتنه با ظرفیت صادرات روزانه 70 هزار بشکه یا پایانه های نفتی راس لانوف و السیدر اشاره ای نکرد.

وزیر دادگستری اعلام کرد: بحث ها درباره از سرگیری پایانه های نفتی راس لانوف و السیدر پس از بازگشایی پایانه الزویتنه صورت می گیرد.

شرکت نفت الزویتنه یک تولید کننده کوچک است که روزانه ٦٠ تا ٧٠ هزار بشکه نفت خام  و معیانات گازی تولید می کند و شرکت اداره کننده پایانه الزویتنه ظرفیت صادرات حدود ٢٠ درصد از مجموع صادرات نفت خام لیبی را دارد.

پایانه نفتی الزویتینه در ٧٩٠ کیلومتری شرق طرابلس، پایتخت لیبی، محل دریافت نفت استخراج شده از حداقل سه میدان نفتی در صحرای لیبی است و هر روز بین ٦٠ تا ٧٠ هزار بشکه نفت از این بندر صادر می شود.

المرغانی  تصریح کرد: تشکیل کمیته ای برای بررسی ادعاهای مطرح شده درباره فساد در تاسیسات نفتی، کلیدی ترین درخواست شورشیان شرق لیبی،  به دلیل این که دو طرف باید درباره اعضای آن به توافق برسند، به تاخیر افتاده است.

دولتی لیبی به شدت نیازمند افزایش صادرات نفت خام است زیرا بخش عمده بودجه این کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت خام وابسته است.

با توجه به افت تولید نفت خام لیبی از رقم روزانه یک میلیون و 400 هزار بشکه به روزانه 200 هزار بشکه در پی موج اعتراضها و اشغال تاسیسات نفتی به وسیله شورشیان، پارلمان برای تصویب بودجه سال 2014 با مشکل روبرو شده است.

اعتراضها سبب تعطیلی تعدادی از میدانهای نفتی در غرب شده است که این شرایط نشان از ادامه آشوبها در این کشور آفریقای شمالی دارد.

دولت لیبی پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی در سال ٢٠١١، همچنان در حال تلاش برای برقراری نظم در این کشور پهناور است.

پس از سرنگونی رژیم قذافی در سال گذشته میلادی، روند بهبود تولید نفت خام لیبی، شتابی خیره کننده داشت، به گونه ای که هم اکنون تولید نفت این کشور پیش از آغاز دور تازه اعتراض ها به سطوح پیش از بحران (حدود روزانه یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه) و به حال عادی بازگشته بود.

لیبی، بزرگ ترین دارنده ذخایر نفت خام آفریقاست،که پیش از سقوط رژیم قذافی، روزانه حدود یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه نفت تولید و یک میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه از آن را روانه بازارهای جهانی می کرد.
کد خبر 215504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =