نبود یک شبکه گازی در ژاپن مانع فراروی تاسیس یک مرکز مبادلات گاز

شانا _ گروه بین الملل: تلاشهای ژاپن برای تاسیس یک مرکز مبادلات گاز شاید به دلیل نبود یک شبکه سرتاسر گازی در این کشور ناکام بماند.

به گزارش شبکه خبریبلومبرگ، کمیته فرعی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اعلام کرد که نبود یک شبکه سرتاسری گاز در ژاپن شاید مانع از تاسیس یک مرکز مبادلات گاز در این کشور شود.

ژاپن در بحبوحه افزایش واردات سوخت فسیلی و تعطیلی راکتورهای هسته ای، به عنوان بخشی از تلاشهای خود برای تنظیم بازار خرده فروشی گاز در این کشور، در حال بررسی تاسیس یک مرکز مبادلات گاز است.

کمیته فرعی وزارت اقتصاد، تجارات و صنعت ژاپن در ماههای آینده مذاکره درباره طرح امکانسنجی یک مرکز مبادلات عمده فروشی گاز را آغاز خواهد کرد.

هیروتاکا یامائوچی، رئیس این کمیته فرعی گفت: در عالم فرض، تاسیس یک بازار عمده فروشی گاز امکان دارد، اما مشکل این است که چگونه گاز مبادله شده را می توان بدون یک شبکه جامع گاز ترانزیت کرد.

پس از زلزله و تی سونامی ماه مارس سال 2011 در ژاپن و فاجعه نیروگاه هسته ای فوکوشیما، نیروگاههای برق گازسوز جایگزین نیروگاههای برق هسته ای شده اند و  گاز منبع اصلی تامین سوخت نیروگاههای برق این کشور شده است.

بر اساس یک پنل مشاوره ای وزارت صنعت ژاپن در گزارش ژوئن سال 2012، هزینه ساخت خطوط لوله جدید در ژاپن برای مرتبط کردن شبکه گاز شهرهای بزرگ این کشور و تاسیسات ذخیره سازی مرتبط با این طرح، حدود 19.2 میلیارد دلار (1.96 تریلیون ین ژاپن) برآورد شده است.

یامائوچی گفت: سوال این است که چه کسی باید هزینه ساخت چنین شبکه گازی را بر عهده بگیرد و بر اساس شرایط مالی ژاپن، استفاده از بیت المال سخت و دشوار است.

گوین تامپسون، رئیس بخش تحقیقات گاز و برق آسیای موسسه وودمکنزی مستقر در توکیو گفت: نواحی کوهستانی در منطقه هانشو و در معرض زلزله بودن ژاپن مرتبط کردن خطوط لوله گاز این کشور را دشوار کرده است.

کد خبر 215505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =