همکاری کشورهای همسایه خزر در بخش انرژی توسعه یابد

شانا _ گروه دولت و مجلس: ظریف در اجلاس خزر گفت: توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای ساحلی خزر ایجاب می‌کند که در عرصه‌های انرژی، بازرگانی، حمل و نقل، محیط زیست، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ همکاری‌ها توسعه یابد.

به گزارش شانا، محمدجواد ظریف امروز ( سه شنبه، دوم اردیبهشت ماه) در آیین گشایش اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی خزر اجلاس گفت: دریای خزر با موقعیتی منحصر به فرد موهبتی الهی برای پنج کشور ساحلی است که پیوندهای آنان را مستحکمتر می‌کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: زیستگاه دریای خزر در طول تاریخ هیچگاه اسیر مرزبندی‌های محدود نشده است و همانگونه که زلال، شفاف، پاک و ایمن به ما به ارث رسیده است باید آن را به آیندگان بسپاریم و چنان نظام حقوقی جامع، کامل و مترقی برای آن تدوین کنیم که نه تنها پاسخگوی نیاز‌های کنونی باشد بلکه تحسین نسل‌های آینده را به دلیل دقت و جامعیت مذاکره کنندگان برانگیزد.

 دکتر ظریف ادامه داد: خوشبختانه اراده سیاسی رهبران پنج کشور بر این است که این دریا، همواره دریای صلح و دوستی، توسعه و شکوفایی پایدار، و حسن همجواری باشد.

 وزیر امور خارجه افزود: کشورهای ساحلی خزر تاکید دارند که تا زمان تعیین رژیم حقوقی جدید، رژیم‌های توافق شده برگرفته از موافقتنامه‌های ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ و مواردی مانند آزادی دریانوردی تجاری، ماهیگیری، منع تردد کشتی‌ها و شناور‌ها و پرچم کشورهای غیر ساحلی و انحصار کمربند انحصاری شیلاتی همانگونه که تا کنون اعمال شده‌اند؛ در آینده نیز اعمال خواهد شد.

 وی با تاکید بر لزوم منصفانه بودن تحدید حدود و اتفاق آرای پنج جانبه در تدوین نظام حقوقی دریای خزر گفت: متاسفانه برخی بازیگران فرامنطقه‌ای دریای خزر را مترادف با منابع انرژی نفت و گاز تعریف می‌کنند و از زوایای دیگر از جمله محیط زیست، منابع زنده و صلح و ثبات پایدار غافل هستند.

 دکتر ظریف خاطرنشان کرد: تبدیل دریای خزر به دریای صلح و دوستی و ثبات، پرهیز ار رقابت‌های تسلیحاتی، خودداری از کاربرد نیروهای مسلح و عدم حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی پیش فرض صلح و ثبات منطقه محسوب می‌شود.

 وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت اجرای کنوانسیون‌های توافق شده درباره پهنه آبی خزر گفت: توانمندی‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای ساحلی خزر ایجاب می‌کند که کشورهای در عرصه‌های انرژی، بازرگانی، راهگذرهای حمل و نقل و ترانزیت، محیط زیست، گردشگری، اقتصاد و فرهنگ همکاری‌های بیشتری داشته باشند.

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در ابتدای این اجلاس گفت: اجلاس امروز برای آماده سازی برگزاری چهارمین اجلاس سران کشورهای ساحلس خزر است که در سپتامبر ۲۰۱۴ در آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد.

 وی افزود: سران کشورهای ساحلی خزر به موضوعات اساسی دریای خزر و رفاه ساکنان منطقه و تحکیم دوستی میان کشور‌ها توجه ویژه دارند و در گذشته نیز در فضای دوستی با یکدیگر همکاری کرده‌اند.

 وزیر خارجه روسیه ادامه داد: گروههای کاری خزر با موفقیت تدوین رژیم حقوقی و موضوع محیط زیست را ادامه می‌دهند که بر اساس مهم‌ترین مسایلی است که در نشست سال ۲۰۱۰ در باکو مورد توافق سران قرار گرفت.

 اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی خزر با گرفتن عکس یادگاری وزیران جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در مسکو آغاز به کار کرد.

کد خبر 215638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =