هند 1.6 میلیارد دلار از بدهی نفتی خود را به ایران می پردازد

شانا _ گروه بین الملل: منابع آگاه اعلام کردند که دولت هند در چارچوب توافق هسته ای ژنو و در سه قسط، یک میلیارد و 600 میلیون دلار از بدهی های نفتی خود را به ایران می پردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از دهلی نو، چهار منبع مطلع از این موضوع اعلام کردند: هند در نظر دارد در چارچوب توافقنامه موقت هسته ای ژنو میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5، ظرف سه ماه آینده میلادی (مه، ژوئن و ژوئیه) یک میلیارد و 600 ملیون دلار از بدهی های نفتی خود را به ایران بپردازد.

بر پایه توافق هسته ای ژنو که ٢٤ نوامبر میان ایران و گروه ١+٥ حاصل شد تهران می تواند در هشت قسط چهار میلیارد و ٢٠٠ میلیون دلار را از درآمدهای نفتی بلوکه شده خود را در بانکهای خارجی دریافت کند.

بر اساس این گزارش، هند در دو قسط 14 ماه مه (24 اردیبهشت ماه 93 ) و 17 ژوئن (27 خرداد ماه 93) هر یک 550 میلیون دلار و در قسط سوم یعنی 20 ماه ژوئیه (29 تیر ماه 93) 550 میلیون دیگر به تهران می پردازد.

سه منبع اعلام کردند: دولت هند از پالایشگران خواسته است تا قسط نخست از طلب نفتی ایران را اواسط ماه مه به ایران بپردازند.

این منابع همچنین گفتند که پالایشگران هندی در صورت دریافت مجوز از ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا این سه قسط از بدهی های نفتی خود را به ایران می پردازند.

یکی از این منابع اعلام کرد: شرکتهای پالایشگر خصوصی نیز بدهی های نفتی خود را به تهران می پردازند.

تاکنون در چارچوب توافق هسته ای ژنو، ژاپن در چهار قسط و کره جنوبی طی یک قسط در مجموع دو میلیارد و 550 میلیون دلار از بدهی های نفتی خود را به جمهوری اسلامی ایران پرداخته اند.

سه منبع اعلام کردند: دولت ایران از هند خواسته است بدهی های نفتی خود را به حساب بانک مرکزی ایران در «مسقط بانک» عمان و به ریال عمانی بپردازد.

 یک دیپلمات غربی مطلع از موضوع و جدا از آن چهار منبع یاد شده، گفت: تنها چیزی که من می توانم تایید کنم این است که اتفاق هایی درباره پرداخت بدهی های نفتی هند به ایران در حال رخ دادن است اما مسائلی مانند مشخص کردن بانک مورد نظر هندهای برای واریز پول همچنان در حال بررسی است.

 پالایشگر اسار هند، مجتمع پالایشی و پتروشیمی بنگلور، شرکت پالایشگر هندوستان پترولیوم و اچ پی سی ال- میتال انرژی در مجموع سه میلیارد و 600 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند.

خریداران هندی نفت خام ایران 45 درصد پول محموله های وارداتی از این کشور را به روپیه می پردازند که تهران از آن برای واردات کالا از این کشور آسیایی استفاده می کند در حالی که باقی مانده این پولها در دست پالایشگران هندی مانده است.

پیش از توافق هسته ای ژنو، مشتریان اصلی نفت خام ایران برای ادامه واردات نفت از تهران و دریافت معافیتهای 6 ماهه از تحریمهای مالی آمریکا، می بایست خرید نفت خود را از این کشور عضو اوپک کاهش می دادند.

صادرات نفت خام ایران برای نخستین بار طی پنج ماه گذشته در ماه مارس 2014 کاهش یافت و پیش بینی می شود این مقدار در ماه آوریل نیز با کاهش بیشتری روبرو و به مقدار تعیین شده در توافق هسته ای ژنو نزدیک شود.

بر پایه توافق هسته ای ژنو، ایران می تواند تنها حدود یک میلیون بشکه نفت خام بفروشد و شرایط را برای افزایش صدور محموله های نفتی در مراحل بعدی محیا سازد.

آمارهای دولتی و صنعتی نشان می دهد که چهار خریدار اصلی نفت خام ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی سال 2013 در مجموع خرید محموله های نفتی از تهران را نسبت به سال 2012، 15 درصد کاهش دادند و این مقدار به میانگین روزانه 935 هزار و 862 بشکه رسید.

کد خبر 215754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =