عراق در آستانه دستیابی به حدنصاب تازه صادرات نفت خام

شانا _ گروه بین‌الملل: اطلاعات مربوط به بارگیری نفتکشها حاکی از افزایش قابل توجه ‌صادرات نفت از پایانه‌های نفتی جنوب عراق است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات بارگیری و حمل محموله های نفتی عراق نشان می‌دهد که صادرات نفت از پایانه‌های جنوبی این کشور در 23 روز نخست ماه آوریل، 2.55 میلیون بشکه در روز بوده است.

بر اساس این گزارش، اگر عراق بتواند این روند را تا پایان ماه آوریل ادامه دهد، صادرات این کشور به حد نصاب تازه ای دست می یابد.

حدنصاب کنونی صادرات نفت عراق مربوط به ماه فوریه است که طی آن این کشور روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت صادر کرد، این میزان، بیشتری حجم صادرات نفتی عراق از سال 1979 تاکنون است.

این در حالی است که صدور نفت خام میدان های نفتی کرکوک در شمال عراق با خط لوله کرکوک-جیهان همچنان از دوم ماه مارس که یک بمب در مسیر خط لوله منفجر شد، متوقف است و بازگشایی آن می‌تواند میزان صادرات نفت این کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

یک منبع در بازار نفتی عراق در این باره به رویترز گفت: به نظر نمی‌رسد که خط لوله کرکوک-جیهان حتی در ماه مه نیز بازگشایی شود، بارگیری نفت در پایانه های نفتی بندر بصره نیز با تاخیر انجام می‌شود اما به هر حال شرایط بهتر از چند ماه پیش است.

بر اساس این گزارش، عراق ظرفیت صادرات پایانه‌های جنوبی خود را افزایش داده است و آن طور که یک مقام دولتی این کشور در سوم آوریل گفته بود، بغداد قصد دارد با بهره‌گیری از ذخایر میدان نفتی جدید قرنه غربی- 2، صادرات نفت خود در ماه آوریل را به بالای 2.5 میلیون بشکه در روز برساند.

شرکت روسی لوک‌اویل، بهره‌برداری تجاری از این میدان جدید نفتی را از اواخر ماه مارس آغاز کرد و انتظار می‌رود تولید آن سرانجام به 1.2 میلیون بشکه در روز برسد.

علاوه بر انفجار بمب در مسیر خط لوله کرکوک-جیهان، اختلافها میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق نیز صدور نفت با این خط لوله را دشوار کرده است. 

کد خبر 215778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =