تقاضا برای مصرف سی ان جی افزایش می یابد

شانا_ گروه پالایش و پخش: تناسب میان قیمت بنزین و سی ان جی در نرخهای جدید حاملهای انرژی، بیش از گذشته رعایت شده است و به این دلیل تقاضا برای مصرف سی ان جی افزایش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه جایگاهداران سی ان جی کشور در گفتگو با خبرنگار شانا ضمن ابراز رضایت از قیمت کنونی سی ان جی، گفت: اگر میانگین قیمت بنزین یارانه ای 700 تومانی و نیمه یارانه ای 1000 تومانی (به نسبت مصرف دو سوم به یک سوم) را 800 تومان در نظر بگیریم متوجه می شویم که در حال حاضر قیمت سی ان جی، 58 درصد قیمت بنزین را دربر می گیرد.

اردشیر دادرس با بیان این که در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها قیمت سی ان جی 50 درصد افزایش داشته است، افزود: با اعمال نرخهای جدید قیمت 300 تومانی هر مترمکعب سی ان جی به 450 تومان افزایش یافت که نسبت به قبل بهتر و قیمتها کمی ترمیم شده اند.

وی با اشاره به سه شاخص استاندارد جهانی که از سوی IMS به منظور قیمت گذاری حاملهای انرژی در کشورها اعلام شده است، گفت: این شاخصها شامل تناسب قیمت فوب خلیج فارس با قیمت فروش داخلی حاملهای انرژی، تناسب عرضه و تقاضای حاملهای انرژی در داخل و تناسب قیمت بنزین به سی ان جی، بنزین به گازوئیل و گازوییل به سی ان جی می شود.

دادرس با بیان این که در کشور ما می بایست به این سه شاخص یک مورد دیگر که خاص ایران است، بیفزاییم، تصریح کرد: تناسب میان ثبت نام کنندگان یارانه با شیب قیمت حاملهای انرژی در ایران به عنوان چهارمین شاخص ابداعی کشور ما در تعیین قیمتها نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: این به این معناست که هرچه تعداد یارانه بگیران بیشتر باشند، شیب افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز بیشتر خواهد شد.

دادرس با تاکید بر سودآوری استفاده بیشتر از سی ان جی به جای بنزین در کشور، اظهار کرد: جایگزینی هرچه بیشتر سی ان جی با بنزین سودآوری معادل 55 سنت به ازای هر مترمکعب گاز خواهد داشت.

وی در همین زمینه از دولت خواست تا هرچه بیشتر شرایط عرضه مطلوب و ایمن سوخت سی ان جی در کشور فراهم شود و افزود: مردم نیز با آگاهی از تفاوت زیاد قیمت سی ان جی و بنزین بیشتر از گذشته به مصرف این حامل انرژی رغبت نشان خواهند داد.

رئیس اتحادیه جایگاهداران سی ان جی کشور اعلام کرد: هم اکنون 90 درصد تاکسی های کشور و 55 تا 60 درصد خودروهای حمل و نقل عمومی (وانت، کامیونت، اتوبوس شهری و ...) تحت پوشش ناوگان گازسوز کشوری هستند که بسیار مطلوب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام رضایت از نحوه عرضه سوخت سی ان جی در جایگاهها به مردم از در زمان تغییر نرخ، گفت: تاکنون هیچ گونه مشکلی مبنی بر تجمع در صفوف سوختگیری و یا عدم امکان استفاده از امکانات سوختگیری از هیچ یک از نقاط کشور گزارش نشده است.

دادرس افزود: سوختگیری در جایگاه های سی ان جی طبق روال گذشته و با قیمتهای جدید بدون هیچ موردی در حال انجام است.

کد خبر 215780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =