استقبال از عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا برمبنای نرخ ارز آزاد

کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص مبادلات محصولات پتروشیمی گفت: این تصمیم ما را به یاد سال 82 و راه اندازی بورس فلزات تهران می اندازد. در آن زمان نیز آهن به دلیل بازار و معاملات ناکارآمد حواله ای راهی بورس شد که اکنون ثمرات آن اتفاق را مشاهده می کنیم.

به گزارش شانا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، حسین خزلی خرازی افزود: قبل از این که مبادلات آهن در بورس فلزات انجام شود، افراد زیادی با استفاده از ارتباطات خود با شرکتهای تولیدی، اقدام به خرید محصولات با نرخهای ارزان و فروش آنها با قیمتهای گران در بازار آزاد می کردند که پس از عرضه آهن در بورس و فروش کارخانه ها با قیمتهای حاشیه بازار، رانتهای کلان بازار آهن برچیده شد.

وی با بیان این که ساز و کار بورس کالا در طول سالهای اخیر تعادل را در بازار آهن حکمفرما کرده است، اظهار داشت: اکنون در مبادلات پتروشیمی با وجود عرضه محصولات دربورس کالا، یک فساد پنهان وجود دارد که احتساب قیمت محصولات براساس ارز مبادله ای و کمیاب بودن برخی کالاهای پتروشیمی دو عامل ایجاد فساد هستند. به عبارت بهتر محصولات در بورس کالا عرضه می شوند اما دلالان می توانند از اختلاف قیمتهای بورس با بازار آزاد استفاده کنند.

خرازی توضیح داد: به دلیل تولید پایین برخی محصولات پتروشیمی و عرضه محدود در بورس، سیستم سهمیه بندی در معاملات اجرا می شود که عمده محصولات نیز در سامانه بهین یاب به جای تولیدکنندگان به دلالان می رسد.

این کارشناس در خصوص تاثیرات فروش محصولات پتروشیمی بر مبنای نرخ ارز آزاد، گفت: شاید آزادسازی قیمتها باعث رشد نرخ محصولات شود اما بالاخره این کار روزی باید انجام می شد و کالاهای پتروشیمی در فضای رقابتی و سالم مورد معامله قرار می گرفت.

به گفته دبیرکل سابق کانون کارگزاران با درج قیمتهای واقعی در بورس کالا و شفافیت معاملات، پدیده ناسالم رانت از بین می رود.

وی با بیان این که دریافت نرخ خوراک پتروشیمی ها با دلار مبادله ای و فروش محصولاتشان با نرخ دلار آزاد امر اشتباهی است، گفت: البته باید در نظر بگیریم که نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها براساس تصمیم مجلس پنج برابر شد و در طرف دیگر سرمایه گذاریهای سنگین در این بخش در حال انجام است، با این تفاسیر دولت نباید نرخ خوراک را آن قدر ارزان و یا آنقدر گران به پتروشیمی بدهد که زمینه سوء استفاده فراهم شده و یا سرمایه گذاریهای این بخش به خطر افتد، در نتیجه ضرورت دارد که دولت در این زمینه مدیریت بهتری اعمال کند.

خرازی در پایان در خصوص تقاضای مازاد واحدهای تولیدی نیازمند فرآورده های پتروشیمی نیز تصریح کرد: مصرف مواد پلاستیکی در کشور ما به عنوان یکی از آلاینده های محیط زیست پنج برابر سرانه دنیاست که در این زمینه باید به سمت کاهش مصرف برویم. در سراسر دنیا انرژی و مواد اولیه گران شده و به تبع آن مصرف مواد پلاستیکی نیز کاهش یافته است، اما در حال حاضر این صنعت در کشور ما براساس چرخه ارزان انرژی حرکت می کند و مواد اولیه زیادی را نیز به مصرف می رساند که علاوه بر فرهنگ سازی، باید اقداماتی همچون واقعی شدن قیمتها رخ دهد.

کد خبر 220698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =