ضرورتها و  قابلیتهای آرشیو جامع فایلهای الکترونیک پالایشگاههای گاز

با توجه به حجم ذخایر گازی منطقه، تعداد شرکتهای پیمانکار (در حوزه نفت و گاز) و نیاز بیش از پیش به احداث و توسعه پالایشگاههای گازی ضروری است یک آرشیو مطمئن و با قابلیت ارائه خدمات فنی مناسب در کشور ایجاد شود.

ا​مروزه بر مبنای آمارهای جهانی، مصرف انرژی در جهان رو به افزایش است و نیاز مبرمی به منابع انرژی جدید یا توسعه منابع موجود احساس می شود. در این میان وزارت نفت به عنوان متولی اصلی منابع انرژی نفت و گاز کشور، شرکتهای زیر مجموعه خود را به گونه ای سازماندهی می کند که بهترین بهره برداری از این منابع انجام شود.

از جمله منابع انرژی که دارای اهمیت فراوانی است، منابع گازی کشور است و در این میان، ضرورت توسعه میدانهای مشترک بیشتر به نظر می رسد. وزارت نفت نیز برای توسعه و احداث پالایشگاهها در این حوزه، تلاشهای خوبی داشته است. البته توسعه پالایشگاههای گاز از طرفی به دلیل ظرفیت بالای میدانهای مشترک، و از طرف دیگر برداشت رقبا از این میدانها از اهمیت ویژه ای در این صنعت برخوردار است.

فرآیند کلی احداث پالایشگاه گاز:

با نگاهی اجمالی در شکل 1، نگاهی کلی به روند ساخت و توسعه پالایشگاههای گاز در کشور می اندازیم. اگر به روند تعریف پروژه های پالایشگاه گاز توجه کنیم، خواهیم دید که پس از مطالعات اولیه و تعیین محل پالایشگاه، وزارت نفت به عنوان متولی پیگیری موضوعهای مرتبط با انرژی نفت و گاز کشور، طی فرآیند کلی زیر، احداث پروژه های پالایشگاهی را به اجرا می گذارد:

نمودار 1

همانطور که مشخص است، شرکت ملی نفت ایران (N.I.O.C.) از طرف وزارت نفت این ماموریت را دارد که تاسیسات پالایشگاهی در حوزه نفت و گاز را توسعه دهد و مدیریت اجرایی پروژه های خود به ویژه در حوزه های جنوب کشور را به شرکت نفت و گاز پارس (P.O.G.C.) محول کرده است. این شرکت نیز پیمانکاران داخلی و خارجی اجرای پروژه را به خدمت گرفته و اجرای این نوع از پروژه ها را مدیریت می کند.

اهمیت تولیدهای فنی شرکتهای پیمانکار احداث پالایشگاه های گاز:

مسئله ای که ما در اینجا به آن می پردازیم این است که در میان شرکتهای پیمانکار ساخت پالایشگاه گاز، شرکتهایی هستند که نقش مهمی در این فرآیند دارند. از جمله این شرکتها می توان به شرکتهای مهندسی اشاره کرد که انجام محاسبات و تهیه نقشه های دقیق مهندسی را به عهده دارند و نقش عمده ای در احداث پالایشگاه ایفا می کنند. تولیدهای این نوع شرکتها عموما از نوع دانش است و این فایلها دارای ارزش علمی، دانشی و کاربردی فراوانی است. مجموعه این فایلها می تواند برای همه مهندسان که مستقیم یا با واسطه با احداث پالایشگاه سر و کار دارند، مفید واقع شود.

همانگونه که در یک مثال ساده، یک فرد برای ایجاد یک فایل جدید word، بیشتر تمایل دارد از فایلهای گذشته خود استفاده کند، در نقشه های پالایشگاهی نیز دانش فنی بالایی وجود دارد که مهندسان مربوطه را به سمت آن می کشاند و متمایل می سازد. این فایلها می توانند منبع دانش مطمئن و آزمایش شده ای، برای مهندسان باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار آنها قرار دهد.

ضرورت جمع آوری فایلهای نقشه و فایلهای مدلهای اجرایی در همه مراحل احداث و ساخت پالایشگاهها، می تواند با ایجاد مکانیزمهای آرشیوی مناسب، در اختیار هریک از پیمانکاران مربوطه قرار گیرد. با توجه به اینکه در کشورهای اطراف ما میدانهای گازی فراوانی موجود است، در صورت درخواست آنها و تایید مراجع ذیصلاح، این نوع خدمات می تواند به پیمانکاران خارج از کشور نیز  ارائه شود.  

بررسی حجم میدانهای گازی در کشورهای مختلف :

اگر بخواهیم حجم نیاز به آرشیو نقشه ها را به زبانی دیگر بیان کنیم، باید بررسی کنیم که میزان ذخایر گازی در کشورهای منطقه و سایر نقاط جهان به چه میزان است. این بررسی به ما کمک می کند که حجم نیاز به آرشیو مربوطه را بتوانیم بهتر درک و از اقدامهای لازم برای ایجاد آن حمایت بیشتری کنیم.

شکل 2 ،  حجم ذخایر گازی در کشورها را نمایش می دهد:

 نمودار 2
شکل 2- نمایش حجم ذخایر گازی در جهان

جمع بندی :

با توجه به حجم ذخایر گازی در منطقه و همچنین تعداد شرکتهای پیمانکار در حوزه نفت و گاز از یک طرف و از طرف دیگر نیاز بیش از پیش به احداث و توسعه پالایشگاههای گازی در کشور و همچنین کشورهای منطقه، ضرورت ایجاد یک آرشیو مطمئن و با قابلیت ارائه خدمات فنی مناسب، احساس می شود. این امر می تواند در قالب شرکتهای خصوصی نیز شکل گیرد که هم بتواند سازماندهی فنی مناسبی را در این حوزه ایجاد کند و هم اشتغالزایی خوبی برای متخصصان این حوزه به وجود آورد و هر دو سوی آن هم می تواند گامی مهم برای تحقق برنامه های توسعه در کشور محسوب شود.

 

آرش بحیرائی
مهندس مشاور و پژوهشگر حوزه  فناوری اطلاعات

کد خبر 221382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =