تشکیل شرکت ملی حمل محصولات نفت و پتروشیمی در کشور

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت:ضروری است شرکت ملی حمل محصولات نفت و پتروشیمی با سرمایه گذاری مشترک شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار شانا، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی چالشهای موجود در حوزه حمل و نقل محصولات پتروشیمی و نفتی کشور را به دلیل نداشتن برنامه ریزی منسجم در زمینه کمبود ناوگان حمل و نقل محصولات پتروشیمی، اجرا نکردن نقشه راه لجستیک، خصوصی سازی مجتمعهای پتروشیمی و اتخاذ و اجرای تصمیمها به صورت جزیره ای فارغ از نتایج بلند مدت یا صدمات ناشی از رقابتهای داخلی دانست.

عباس شعری مقدم گفت: بایستی ارزیابی دقیقی بر اساس برنامه استراتژیک درازمدت صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از میزان تولید محصولات صادراتی در سال و همچنین بنادر مقصد و سهم هریک از بنادر بازارهای هدف، برای مدت 20 سال همچنین ارزیابی فنی و بازرسی دقیق از کشتیهای موجود در ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در زمینه نوع کاربری هر یک از کشتیها و سن آنها انجام شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: بر اساس نتایج حاصل از بررسیهای فوق شرکت ملی حمل محصولات نفت و پتروشیمی با سرمایه گذاری شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز ایران (اگر میعانات گاز به شرکت ملی گاز مربوط می شود) تاسیس شود، بدیهی است حمل کننده های (carriers) فعلی محصولات نفتی و پتروشیمی بخشی از موجودی این شرکت خواهد بود.

به گفته وی هم اکنون هر مجتمع تولیدی یا شرکت پتروشیمی با خرید و مشارکت درگیر مسائل و مشکلات پیچیده از جمله، مدیریت کشتی، تامین سوخت، مسائل بیمه  و ... شده اند که این موضوع به دلیل پراکندگی و نیازمندی به موارد مختلف سبب رقابتهای داخلی و خارجی و در نهایت تامین نشدن منافع ملی شده است؛ از این رو برای انجام این مهم، قطعا نیازمند استراتژی بلند مدت ملی و سپس تعیین چگونگی تعامل بخشهای مختلف (به ویژه مدیریت شرکت های خصوصی پتروشیمی) هستیم که اجرای آن بدون همکاری و مشارکت این بخشها به صورت عملی و واقعی امکان پذیر نخواهد بود.

 شعری مقدم با تشریح عملکرد شرکت ملی نفتکش ایران در زمینه حمل محصولات پتروشیمی در دوران تحریم گفت: این شرکت با استفاده از چند فروند کشتی چند منظوره حمل نفت – محصولات پتروشیمی در دوران تحریم عملا در حمل متانول یا محصولات نفتی تمیز (CCP) کمک شایانی کرد، به طوری که ورود این شرکت به همین مقوله سبب افت کرایه حمل در بازار شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تاکید کرد: نیاز کشور به ناوگان حمل محصولات پتروشیمی هنوز به طور کامل رفع نشده و شرکت ملی نفتکش ایران تنها انجام بخش کوچکی از این مهم را عهده دارد؛ این شرکت تاکنون فقط در زمینه حمل متانول، CCP و LPG فعالیت داشته است.

کد خبر 221400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =