رقابت آسیایی ها و غربی ها بر سر اداره میدانهای نفتی امارات

شرکتهای آسیایی و غربی برای حضور در بزرگترین حوزه های نفتی امارات در مناقصه شرکت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری یوم السابع، منابع صنعت نفت امارات اعلام کردند: پس از پایان مدت توافقنامه شرکتهای بزرگ نفتی در سال 2014، امارات در باره تمدید این قرار دادها با شرکتهای آسیایی تصمیمی نگرفته است.

به گفته این منابع، نتیجه گیری نهایی برای اعلام شرکتهای برنده قبل از آغاز سال 2015 صورت نمی گیرد.

این منابع نفتی افزودند: شرکت نفتی اکسون موبیل برای طرح پیشنهاد خود در این مناقصه شرکت نکرده است.

شرکتهای آمریکایی اکسون موبیل و شرکت انگلیسی-هلندی شل و توتال از دهه 70 میلادی در مجموع صاحب 9.5 درصد از سهام  شرکت عملیات نفت ساحلی ابوظبی (ادکو) هستند.

شرکت پرتغالی پارتکس نیز 2 درصد از سهام این شرکت اماراتی را در اختیار دارد و بقیه سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) است.

پس از پایان مدت قرارداد این شرکتها در ماه ژانویه سال جاری، شرکت ادنوک 100 در صد از سهام شرکت ادکو را در دست گرفت.

گزارشها حاکی از آن است که شرکتهای شل، توتال و بی پی انگلیس پیشنهادهای جدیدی برای تمدید قرار دادهای خود ارائه داده اند که هم اکنون دولت ابوظبی در حال بررسی آنها است.

بر اساس این گزارش، شرکت اکسون موبیل بر خلاف دیگر شرکتها، کارمندان خود را از میدانهای نفتی ادکو خارج کرده  و این نشان دهنده احتمال خروج 95 درصدی این شرکت از رقابت با دیگر شرکتهاست.

منابع نفتی امارات همچنین از دعوت روس نفت برای شرکت در مناقصه یاد شده خبر دادند، اما هنوز روشن نیست که آیا این شرکت بزرگ نفتی روس پیشنهادی ارائه داده است یا خیر.

میدانهای ساحلی امارات روزانه 1.6 میلیون بشکه نفت تولید می کنند که این مقدار نیمی از تولید نفت امارات را شامل می شود.

به گفته کارشناسان صنعت نفت: هر گونه تغییر در امتیازدهی به شرکتهای نفتی از جانب شورای عالی نفت، بالاترین مرجع تصمیم گیری در بخش نفت و گاز امارات صورت می گیرد.

کد خبر 221630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =