روش جدید انتخاب نشانگرهای لرزه ای ارائه شد

روش جدیدی انتخاب نشانگرهای لرزه ای با هدف تخمین خواص مخزنی از سوی یکی از کارشناسان شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ارائه شد.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، احمد اشتری تلخستانی، یکی از کارشناسان ارشد معاونت زمین شناسی گسترشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب درباره روش ابداعی خود توضیح داد: این روش در قالب مقاله در هفتاد و ششمین کنفرانس سالیانه انجمن متخصصان علوم زمین و مهندسان اروپا(EAGE)  ارائه شد.

وی افزود: این کنفرانس با حضور هفت هزار شرکت کننده از سراسر جهان طی روزهای 26 تا 29 خردادماه گذشته در شهر آمستردام هلند برگزار و در آن یک هزار و 60 مقاله تخصصی طرح و بررسی شد.

اشتری اظهار کرد: مقاله روش جدید تخمین خواص مخزنی در 142 موضوع مختلف شامل، برداشت لرزه ای، پردازش داده های لرزه ای، مدلسازی لرزه ای، وارون‌ سازی لرزه ای و توصیف مخزن تنظیم شده است.

این کارشناس با بیان این که مقاله پیش گفته با عنوان Nearest neighbor based seismic attribute selection for effective porosity prediction  ارائه شده، گفت: این مقاله یک روش جدید برای انتخاب نشانگرهای لرزه ای با هدف تخمین خواص مخزنی را معرفی می کند.

وی افزود: این مقاله که حاصل کاربرد این روش در تخمین تخلخل موثر با استفاده از داده های لرزه ای در یکی از میدانهای جنوب غرب ایران است، نشان می دهد این روش با انتخاب یک مجموعه کوچکتر از نشانگرها مشکلات ناشی از ابعاد زیاد ورودی های یک تخمین گر را کاهش داده و در نتیجه تخمین دقیق تری از تخلخل موثر مخزن به دست می دهد.

اشتری اظهارکرد: استفاده از این روش در تخمین خواص مخزنی می تواند مدل های زمین شناسی و مخزنی متعبرتری به دست آورده و در نهایت به کاهش هزینه های حفاری، تولید و توسعه مخزن کمک کند.


کد خبر 221677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =