کاهش رانت در معامله محصولات پتروشیمی با ابلاغیه وزارت صنعت

ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت رانت در معامله‌های محصولات پتروشیمی را در بورس کالا کمرنگ خواهد کرد.

علیرضا فهیمی،‌ معاون بورس کالای کارگزاری بانک ملی در گفتگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: تغیر نحوه معامله محصولات پتروشیمی که توسط وزارت صنعت ابلاغ شده است دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد، زیرا بازار نیازمند شفاف‌سازی بیشتر است.

فهیمی افزود: اختلاف قیمتها سبب شده بود تا در برخی موارد قیمتها نوسان بالایی داشته باشد و خریداران با چالشهای زیادی مواجه شوند که ابلاغیه جدید می‌تواند چشم‌انداز جدید و شفافی را برای آینده در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: تاثیر این ابلاغیه در صورتی که پارامترهای دیگری در آن دخیل نشده و دچار تغییر نشود، معامله‌های بازار در آینده مثبت خواهد بود و رابطه فروشنده و خریدار بیش از پیش شفاف می‌شود.

معاون بورس کالای کارگزاری بانک ملی تصریح کرد: بورس کالای ایران بهترین مکان برای معامله محصولات پتروشیمی است.

وی افزود:معامله‌های حاشیه بازار اگر با حاشیه سود پایین  انجام شود خللی در بازار ایجاد نکرده و چالش آفرین نیست، اما اگر  واسطه‌ها بخواهند با ایجاد رانت و برهم زدن نظم بازار اقدام به فعالیت کنند بازار از حالت تعادل خارج می‌شود.

فهیمی ادامه داد: آینده پتروشیمی‌ها به ویژه پلیمریها روشن است و با بهره‌برداری از طرحهای در حال احداث در مسیر خط لوله اتیلن غرب میزان تولید در سالهای آینده افزایش خواهد یافت که منجر به عرضه بیشتر به بازارهای داخلی می‌شود که در این میان بورس کالا می‌تواند بر نحوه تنطیم بازار تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اگر عرضه‌ها از سوی پتروشیمی‌ها افزایش یابد،حجم معامله‌ها در بورس کالا نیز بیشتر شده و قیمتها واقعی می‌شود گفت: خرید از بورس کالا در آینده افزایش یافته و فروش در بازار آزاد روند نزولی خواهد یافت.

به گزارش شانا، براساس ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت خطاب به بورس کالای ایران، قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران براساس فرمول زیر تعیین می‌شود:

معادل ریالی ارز آزاد * 95% * میانگین قیمت فوب خلیج فارس = قیمت پایه در بورس کالای ایران

در این ابلاغیه همچنین آمده است: با توجه به تعدیل نرخهای پایه و همچنین به منظور رصد نمودن مداوم بازار و تأمین نیاز داخلی، همه تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی، اعم از دولتی و خصوصی موظف‌اند همه محصولات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند.

کد خبر 221706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =