افزایش یک میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در سال 93

ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور درصورت تامین خوراک امسال یک میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش شانا، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست مشترک با اعضای کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، بر نظارت دقیق این شرکت برای اجرای مصوبه مجلس در زمینه نرخ خوراک و سوخت مجتمعهای پتروشیمی تاکید کرد.

حسن پیوندی با بیان این که اکنون بر اساس مصوبه دولت و مجلس نرخ خوراک، 13 سنت و نرخ سوخت مجتمعهای پتروشیمی، 132 تومان است، افزود: هم اکنون در واحدهای متانول، اوره و امونیاک هم خوراک و هم سوخت گاز مصرف می شود که همه این واحدها دارای کنتورهای مجزا برای سنجش مصرف سوخت و خوراک خود هستند، بنابراین به راحتی می توان این تفکیک قیمت را انجام داد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برخی از این واحدها به نسبت 90 به 10 و برخی دیگر به نسبت 60 به 40 خوراک و سوخت مصرف می کنند، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نظارت بر اجرای صحیح مصوبه دولت و مجلس را در این زمینه برعهده می گیرد.

افزایش تولید، فروش و صادرات محصولات پتروشیمی

پیوندی درباره عملکرد سه ماه نخست امسال صنایع پتروشیمی کشور گزارش داد و افزود: در این مدت همکاران ما در صنعت پتروشیمی توانستند با افزایش بهره وری و کاهش توقف واحدها حدود 6.5 درصد تولید بیشتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجام دهند.

وی افزود: در این مدت به طور کلی 6.6 درصد بیشتر از سال گذشته فروش محصول انجام شده است که به تفکیک با افزایش 6 درصدی صادرات و افزایش 7.3 فروش داخلی روبرو بوده ایم.

معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این میزان فروش از نظر ارزش 13 درصد بیشتر از پارسال بوده است، این درحالی است که این آمار مربوط به پیش از آزادسازی قیمتها در تیرماه امسال است.

پیوندی با اشاره به بازدیدهای اخیر خود از مجتمعهای پتروشیمی لرستان، کردستان و مهاباد افزود: درصورتی که فازهای 15، 16 و 17، 18 پارس جنوبی تا پایان امسال وارد مدار تولید شوند و زمستان سختی هم نداشته باشیم که منجر به کمبود اتان شود، می توانیم قول افزایش ظرفیت یک میلیون تنی پتروشیمی را تا پایان امسال بدهیم، این افزایش تولید می تواند تا 2 میلیارد دلار در سال برای کشور درآمد ارزی به همراه داشته باشد.

معاون مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین با اشاره به اینکه جهش پتروشیمی در دو برنامه سوم و چهارم توسعه به دلیل ایجاد زیرساختهای مناسب در دو منطقه، عسلویه و ماهشهر از سوی دولت محقق شد، افزود: یکی دیگر از دلایل این موفقیت وجود سرویسهای جانبی متمرکز در این مناطق بود.

وی با بیان اینکه امروز هم برای توسعه پرشتاب صنعت پتروشیمی و تحقق 70 میلیارد دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام موجود و احداث طرحهای جدید لازم است زیرساختهای لازم فراهم شود، افزود: لازم است این زیرساختها توسط دولت و با بودجه عمومی احداث شود تا مشوق سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد.

بر پایه این گزارش، در این جلسه که با حضور موید صدر حسینی و قاضی پور از اعضای کمیته پتروشیمی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد در زمینه نظارت بر قیمت سوخت و خوراک پتروسیمی ها نیز اتفاق نظر وجود داشت.

کد خبر 221710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =