محصولات دانش‌بنیان در حوزه نفت استانداردسازی می‌شوند

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سازمان ملی استاندارد و وزارت نفت استاندارد محصولات دانش بنیان در صنعت نفت را تدوین می‌کنند.

به گزارش شانا، محمود شیخ‌زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به ارتباط شرکتهای دانش‌بنیان با مسائل اقتصادی گفت: حوزه اقتصاد دانش‌بنیان با موضوع علمی فناوری است، ولی جنس آن اقتصادی - اجتماعی است، بنابراین برای فعالیت در این حوزه ما باید به نظام ملی نوآوری توجه کنیم، زیرا موضوع از جنس اقتصاد است و کنشگرهای مختلف مانند بیمه، مالیات، بانکها، دانشگاهها و زیرساختهای قانونی به طور عام در آن دخالت دارند.

وی افزود: ما در بخش شرکتهای دانش‌بنیان به لحاظ علمی مشکلی نداریم، اما به لحاظ اقتصادی و مسایل بازار دچار خلاء جدی هستیم، حتی در نظام ملی نوآوری نیز در زیر نظامها مشکل داریم، البته سعی شده است به این ابعاد کم و بیش توجه شود.

شیخ زین‌الدین با اشاره به ضرورت تقویت زیرنظام استاندارد در حوزه علم و فناوری تصریح کرد: ما در زیرنظام استاندارد مشکل داریم و اگر نتوانیم محصولات دانش‌بنیان را استاندارد کنیم با مشکل بیشتری مواجه می‌شویم که مسئولیت این کار با اداره استاندارد است، اما باید در این حوزه فعالیت بیشتری داشته باشیم، استاندارد کردن این گونه مسائل نیاز به تبحر و اشراف زیادی دارد، برهمین اساس تفاهم نامه‌ای با اداره استاندارد داشته‌ایم و نیاز داریم برنامه‌ریزی ویژه‌ای در این حوزه داشته باشیم.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حوزه نفت نیز بزرگترین مسئله همین است و هنوز موفق نشدیم استانداردی را برای سنجش محصولات داخلی تعریف کنیم، البته با همت وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد و تفاهم‌نامه‌ای که با این دو مجموعه داریم سعی داریم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز موفق نشدیم برای بسیاری از تجهیزات دانش بنیان ساخت داخل استاندارد ملی تعریف کنیم گفت: در همان حوزه عرضه محصولات علم و فناوری نیز جا برای تغییر نگاه ضروری است، در بسیاری از دانشگاههای کشور به کل زنجیره محصولات حاصل پژوهش توجه نمی‌شود، با این حال قائل به این نیستیم که دانشگاه متولی تجاری‌سازی محصولات خودش است بلکه برای این کار باید برنامه ریزی کنیم.

تحریک بازار تقاضای محصولات دانش بنیان

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین از سیاستهای جدید این معاونت برای رواج فروش محصولات دانش بنیان و تحریک بازار تقاضا برای این محصولات خبر داد و افزود: هدف از این برنامه اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است، از همین رو راهبرد معاونت علمی در حوزه علم و فناوری به جای تقویت حوزه عرضه، بر روی بازار تقاضا خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل که اردیبهشت ماه گذشته برگزار شد گفت: برای مثال نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل، از جنس تحریک تقاضا بود، هم اکنون بزرگترین خلائی که در حوزه علم و فناوری وجود دارد کمبود بازار تقاضا است.

شیخ‌زین‌الدین با تاکید بر اینکه در بخش عرضه محصولات دانش بنیان و فناورانه اقدامات خوبی طی 30 سال گذشته شکل گرفته است، عنوان کرد: اما در حوزه تقاضا و ایجاد بازار، هنوز مشکل داریم و براین اساس نقطه تمرکز معاونت علمی در ایجاد بازار است.

معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: با اجرای این برنامه محصول تولید می‌شود، فناوری توسعه پیدا می‌کند و اشتغال به وجود می‌آید و از همه مهمتر اینکه شرکتهای متکی به دانش شکل می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تحقق اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان موضوعی فراتر از توسعه علم و فناوری است، گفت: توسعه علم و فناوری شرطی لازم است، اما کافی نیست، وقتی بحث اقتصاد مطرح می‌شود باید فارغ التحصیلان دانشگاهی که نهادهای اجتماعی محسوب می‌شوند نیز در حوزه اقتصاد فعال شوند، اما تاکنون در کشور به این مورد پرداخته نشده و این نهادهای اجتماعی ساماندهی نشده‌اند، این نقطه ضعف باید برطرف شود.

وی برگزاری نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل را نمونه‌ای از این برنامه برشمرد و گفت: تدوین آیین نامه پنج درصد فروش محصول شرکت وابسته به دانشگاه و اعطای جایزه تجاری سازی فناوری نیز از جمله این برنامه‎ها است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، معاون تجاری‌سازی و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: ایجاد انگیزه برای شرکتهای دانش بنیان که محصولاتشان را عرضه کنند و نیز تشویق هیئت علمی برای ایجاد شرکت دانش‌بنیان و رواج فروش محصولات از جمله برنامه‌های در دست اقدام در حوزه تجاری سازی فناوری است.

کد خبر 221716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =