صادرات گاز به عراق از سال 94 آغاز می شود

صادرات گاز به عراق پس از تکمیل تاسیسات و تجهیزات خط لوله انتقال از اوایل سال آینده (94) آغاز می شود و تاکنون گازی به این کشور صادر نشده است.

درحالی طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر آغاز صادرات گاز ایران به عراق در برخی رسانه ها منتشر شده است که معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار شانا با رد این خبر، تاکید کرد: تاکنون هیچ گازی به عراق صادر نشده و براساس برنامه ریزی و توافقهای انجام شده، نخستین صادرات گاز به این کشور همسایه اوایل سال آینده محقق خواهد شد.

علی ماجدی با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد اولیه روزانه ٢٥ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر می شود، افزود: پس از تکمیل تاسیسات و تجهیزات خط لوله انتقال، صادرات گاز از ایران به عراق با انتقال روزانه 7 میلیون متر مکعب آغاز می شود.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در خاک ایران ٨٠ درصد است، درباره زمان دقیق صادرات گاز به عراق (بغداد) گفت: پس از تکمیل تاسیسات، تست خط لوله و نصب دستگاههای اندازه گیری، گاز ایران اوایل سال آینده به عراق صادر می شود.

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزیر نفت درباره زمان تکمیل خط لوله صادرات گاز به عراق در خاک ایران نیز گفت: برای مشخص شدن زمان دقیق تکمیل خط لوله باید با پیمانکار گفتگو شود و هم اکنون نمی توان زمان دقیقی برای آن اعلام کرد.

ماجدی ادامه داد: قرارداد صادرات گاز ایران به عراق ٤ ساله منعقد شده بود ولی در توافقی که بتازگی بین وزیران انرژی دو کشور حاصل شد، زمان آن به ١٠ سال افزایش یافت.

 

کد خبر 221719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =