استفاده از منابع بانک مرکزی رکود تورمی را مهار نمی‌کند

رئیس جمهوری گفت: دولت برای خروج از رکود تورمی از منابع بانک مرکزی استفاده نخواهد کرد، چراکه این کار نه‌ تنها تورم را مهار نمی‌کند، بلکه آرامش اقتصادی مردم را نیز بهم می‌زند.

به گزارش شانا، حسن روحانی امروز (چهارشنبه، 1 مرداد ماه) در جلسه هیئت دولت مهمترین مساله دولت در سال 93 را خروج از رکود دانست و گفت: بخشی از بسته عملیاتی و سیاست‌گذاری خروج از رکود نیاز به قانون دارد که دولت در همین راستا و با هدف ورود به مرحله رونق اقتصادی، لایحه فوریتی را پس از تعطیلات به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد کرد.

موفقیتهای دولت در مهار تورم باید استمرار داشته باشد

روحانی با اشاره به مواجهه کامل کشور در سالهای 91 و 92 با مسئله رکود تورمی افزود: دولت از ابتدای استقرار به دنبال مهار تورم و شکستن رکود بوده است، در زمینه مهار تورم موفقیتهایی به دست آورده که باید این موفقیتها استمرار داشته باشد، البته کار در زمینه شکستن رکود، بسیار مشکل‌تر است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: سرعت رکود در کشور در ماههای آخر سال 1392 تا حدودی مهار شد، بنابراین رشد منفی اقتصادی در سال 92 به خصوص در ماههای آخر این سال را با سال 91 قابل مقایسه نمی‌دانیم و سال 93، سالی است که به طور جدی باید با رکود مقابله کنیم.

شکستن رکود با منابع بانک مرکزی، مظهر تورم زایی

روحانی افزود: البته اگر این مقابله، مقابله تورمی بود و اگر می‌خواستیم برای مهار این رکود از منابع بانک مرکزی و پایه پولی استفاده کنیم، کار آسانی بود، اما این کار را نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم دستاوردی که از مهار تورم به دست آورده‌ایم و آرامشی را که مردم در حوزه اقتصاد به دست آورده‌اند، از دست دهیم.

ایجاد 20 هزار شغل در صنعت قطعه سازی خودرو

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت برای خارج کردن کشور از رکود، کاملاً مصمم است، به معضل بیکاری اشاره کرد و گفت: حرکت خوبی در ماههای اخیر در زمینه اشتغالزایی شروع شده که بسیار ارزشمند است، به عنوان مثال در بخش خودرو و قطعات خودرو، طی هفته‌های اخیر 20 هزار شغل ایجاد شده که خوشحال کننده است، همچنین در حوزه‌های گردشگری، شرکتهای دانش بنیان و دیگر بخشها در ماههای اخیر حرکتهای خوبی انجام گرفته است.

تأکید رئیس جمهوری بر توجه نسبت به لوازم و تبعات خروج از رکود

روحانی با اشاره به کلید خوردن حرکت بسیار جدی در زمینه آب از آغاز سال 1393، گفت: برای برق نیز باید حرکت جدی را شروع کنیم، چون به محض اینکه از رکود خارج شویم، نیاز به منابع برق و آب گسترده تر می‌شود، در حالی که دچار محدودیت منابع هستیم.

مأموریت نظارتی و هدایتی بانک مرکزی در مسیر خروج از رکود

وی با اشاره به بار بزرگی که در مسیر خروج از رکود بر دوش بانک مرکزی قرار دارد عنوان کرد: برای عبور از رکود، مسئله بازار پول و سرمایه، بسیار مهم است، بنابراین سیستم بانکی باید در این جهت فعال شود، بار بزرگی که در این زمینه بر دوش بانک مرکزی قرار دارد، از منظر وظیفه نظارتی و هدایتی به بانکها است که امیدواریم در بازار پول و بانک و سرمایه شاهد تحول بیشتری باشیم.

رئیس جمهوری، حضور بخش خصوصی در صحنه را از الزامات خروج از رکود دانست و یادآور شد: دولت تسهیلات و زمینه‌ها را آماده می‌کند و بخش خصوصی هم لازم است وارد عمل شود، با بسته‌ای که عملیاتی و اجرایی خواهیم کرد، شرایط بهتری برای کسب و کار ایجاد خواهد شد.

حرکت تازه در زمینه طرحهای عمرانی

روحانی از برنامه‌ریزی انجام شده در زمینه بودجه‌های عمرانی خبر داد و گفت: در ادامه این برنامه‌ریزی، از هفته آینده به تدریج حرکت در عملیاتی کردن برنامه‌ها را شاهد خواهیم بود.

رئیس جمهوری گفت: هم ایرانیهای خارج از کشور و هم سایر سرمایه‌گذاران و کارآفرینان داخلی کاملاً آمادگی دارند در بخشهای مختلف سرمایه‌گذاری کنند، از این رو ضروری است شرایط را برای افراد کارآفرین ایرانی و غیر ایرانی در راستای خروج از رکود فراهم کنیم.

اول مرداد؛ آغاز بررسی و تصویب بسته اجرایی و عملیاتی خروج از رکود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، روحانی همچنین با اشاره به آغاز بررسی بسته اجرایی و عملیاتی دولت گفت: این بسته در جلسات آینده دولت به تصویب نهایی خواهد رسید و ابلاغ خواهد شد، بنابراین همه باید برای خروج از رکود و رونق اقتصادی و حرکت به سمت اشتغال و نجات از بیکاری، دست به دست هم دهیم.

کد خبر 221739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =