کمیسیون اروپا آماده کمک به توسعه جریان معکوس گاز اوکراین

وزیر انرژی اوکراین از آمادگی کمیسیون اروپا برای کمک به توسعه حجم جریان معکوس گاز ارسالی به این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، یوری پرودان چهارشنبه (1 مرداد ماه 93) بعد از گفتگو با گانثر اوتینگر کمیسیونر انرژی اروپا گفت: ما ابزار لازم برای توسعه حجم جریان معکوس گاز را داریم و امیدواریم که این ساز و کار  بتواند سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز به اوکراین برساند.

در همین حال سخنگوی اوتینگر نیز گفت: اوکراین نمی‌تواند سالانه بیشتر از هشت میلیارد متر مکعب روی جریان معکوس گاز از اسلواکی حساب کند.

از سوی دیگر تاکنون هیچ توافقنامه جدی در باره توسعه جریان معکوس گازی بدست نیامده است و چنین تصمیمی نیاز به توافق اسلواکی دارد که این کشور نیز بر اساس تعهدات خود به گازپروم قادر به انجام چنین کاری نیست.

کمیسیونر انرژی اروپا نیز با اشاره به غیرممکن بودن ایجاد جریان معکوس گاز از خطوط لوله ترانزیت اسلواکی به اوکراین بدون رضایت گازپروم گفت: البته ارسال گاز از طریق خط لوله وجانی – اوژگورود نیازی به موافقت گازپروم ندارد اما از این خط لوله تنها 10 میلیارد متر مکعب گاز در سال می‌توان به اوکراین رساند.

به اعتقاد اوتینگر، اگرچه متنوع‌سازی منابع تامین گاز اوکراین به حل مشکل انرژی این کشور کمک می‌کند اما حجم گاز تامین شده از جریان معکوس گاز لهستان و مجارستان در خط لوله وجانی – اوژگورود برای برآورده کردن نیاز زمستان اوکراین کافی نخواهد بود.

اتحادیه اروپا متعهد شده است که به اوکراین برای متنوع ساختن منابع تامین گاز خود کمک کند.

کد خبر 221798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =