صادرات گازوییل ایران به افغانستان نهایی شد

ایران بزودی صادرکننده سوخت مایع (نفتگاز و نفت کوره) به کشورهای همسایه شرقی خود (عراق و افغانستان) می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در توضیح این مطلب به خبرنگار شانا، گفت: بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش تولید روزانه 100میلیون مترمکعب گاز طبیعی در آینده نزدیک، سوخت مایع قابل توجهی را آزاد و ظرفیت خوبی برای صادرات آن به کشورهای همسایه ایجاد می کند.

مصطفی کشکولی صادرات نفت گاز (گازوییل) به افغانستان را "نهایی" خواند و گفت: با نهایی شدن توافق میان دو کشور، این فرآورده نفتی، بزودی وارد خاک افغانستان می شود.

به گفته وی صادرات نفت گاز به عراق نیز از دیگر برنامه هایی است که توافق درباره آن با طرف مقابل در دست پیگیری و رسیدن به مراحل نهایی است.

کشکولی تصریح کرد: صادرات سوخت مایع با توجه به درآمدزایی و ارز آوری، دورنمای خوبی برای کشور رقم خواهد زد.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران همچنین از برخی تلاشها برای صادرات گازطبیعی مایع (ال پی جی ) خبر داد و گفت: بازار ال پی جی ایران نیز کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان خواهند بود.

وی گفت: برای صادرات نفتای سنگین به بازارهای هدف نیز فعالیتهایی انجام شده است.

کشکولی همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس را مشتری نفتای سنگین ایران خواند.

وی پیشتر نیز به شانا گفته بود: کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان و عراق می توانند بازار مصرف سوخت مایع از طریق خطوط انتقال فرآورده زمینی یا از طریق دریا به بنادر این کشورها باشند و از این رهگذر درآمد قابل توجهی برای ایران حاصل شود.

کد خبر 221800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =