قیمت بنزین در بازارهای جهانی کاهش یافت

قیمت بنزین پس از چند هفته افزایش قیمت انواع فرآورده های نفتی در بازار آسیا کاهش یافت.

به گزارش شانا، افزایش سطح ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی سبک، بویژه بنزین در منطقه آسیا و رسیدن به بالاترین سطح در 6 هفته گذشته، قیمت این فرآورده در هفته منتهی به 21 ژوئیه 2014 (30 تیرماه) کاهش یافت. 
این در حالی است که پیش‌بینی‌ها در باره بالارفتن حجم تقاضا برای بنزین در روزهای آتی مانع از افت شدید قیمت این فرآورده سبک پالایشگاهی شده است.
بر خلاف بنزین قیمت گازوییل، با وجودعرضه فراوان نفتی در منطقه و بالارفتن سطح ذخیره‌سازی انواع فرآورده‌های میان تقطیر، افزایش یافت.

کاهش واردات نفت‌کوره وکم شدن میزان فراوانی این فرآورده نفتی، سبب افزایش قیمت نفت‌کوره در دومین ماه متوالی شده است.

افزایش فعالیت‌های پالایشی در خلیج‌مکزیک

با تغییر مشخصات کیفی بنزین مصرفی در سواحل شرقی امریکا، پالایشگران فعال در این منطقه که پیش از این، حجمی از بنزین مورد نیاز  منطقه را از اروپا وارد می‌کردند، اقدام به واردات این فرآورده نفتی از خلیج‌مکزیک کردند.

علاوه براین، در پی افزایش فعالیت‌های پالایشی در خلیج‌مکزیک، حجم تولید فرآورده‌های میان‌تقطیر در این منطقه افزایش یافته و پالایشگران، اقدام به افزایش حجم صادرات این فرآورده‌های نفتی به امریکای لاتین کردند.

در پی حادثه آتش‌سوزی در پالایشگاه والرو خلیج‌مکزیک و توقف عملیات پالایشی در واحد تقطیر این پالایشگاه، پالایشگاه مذکور برای تحویل به موقع فرآورده‌های نفتی، بویژه گازوییل به بازار، اقدام به خرید نفت‌کوره برای خوراک واحدهای عملیاتی خود کرده و این امر سب بالارفتن قیمت این فرآورده سنگین پالایشگاهی در خلیج مکزیک شده است.

افزایش قیمت نفتا در بازار اروپا

عرضه فراوان بنزین از یک سو و عدم امکان صادرات این فرآورده نفتی به امریکا از سوی دیگر، بازار این منطقه را با عرضه مازاد بنزین مواجه کرده و همین امر، افت شدید قیمت این فرآورده نفتی سبک را در بازار اروپا به دنبال داشته است.

در مقابل، فراهم بودن شرایط صادرات نفتا به آسیا که بیشتر به دلیل افزایش تقاضای آن از سوی کارخانجات پتروشیمی فعال در آن منطقه انجام شد، قیمت نفتا با افزایش محسوسی روبرو شد.

افزایش تقاضا برای سوخت دیزل از یک طرف و واردات محدود آن از امریکا از طرف دیگر، قیمت این فرآورده نفتی را افزایش داده است.

عرضه فراوان نفت‌کوره، همراه با کاهش صادرات آن به بازار آسیا، سبب عرضه مازاد این فرآورده نفتی در اروپا و کاهش قیمت آن شده است.

 

 

کد خبر 221894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =