گارد ساحلی آمریکا اجازه تخلیه نفت کردستان عراق را صادر کرد

آمریکا به نفتکش حامل نفت اقلیم کردستان عراق اجازه داد تا در بندر تگزاس پهلو گیرد و محموله خود را تخلیه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا نشان داد که واشنگتن علاقه‌ای به جلوگیری از انتقال محموله جنجالی نفت اقلیم کردستان عراق ندارد، گارد ساحلی ایالات متحده اجازه پهلوگیری و تخلیه نفتکش حامل نفت کردستان عراق در تگزاس را صادر کرد.

یک سخنگوی گارد ساحلی آمریکا اعلام کرد که مقام‌های این گارد یکشنبه (5 مرداد ماه 93) با ورود به نفتکش «یونایتد کالاوروتا»، توانایی این نفتکش و خدمه آن برای تخلیه ایمن نفت را مورد بررسی قرار دادند.

این کشتی در ماه ژوئن به همراه محموله نفت خام تامین شده از خط لوله جدید اقلیم کردستان عراق، از پایانه نفتی جیهان ترکیه حرکت کرده بود.

بر اساس این گزارش، منابع بازارهای مبادلات نفتی هنوز موفق به شناسایی خریدار اصلی این محموله نفتی نشده‌اند و مشخص نیست که نفت اقلیم کردستان عراق به کدام یک از پالایشگاه‌های آمریکایی منتقل می‌شود.

ارزش محموله یک میلیون بشکه‌ای این کشتی به بیش از 100 میلیون دلار می‌رسد.

اقلیم کردستان عراق در تلاش است با فروش مستقیم نفت تولید شده در این اقلیم از درآمدهای حاصل از آن در جهت استقلال بیشتر از دولت مرکزی عراق استفاده کند. در همین حال، بغداد بارها اعلام کرده است که تمامی درآمدهای نفتی کشور به دولت مرکزی تعلق دارد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، دیروز موضوع نفتکش حامل نفت اقلیم کردستان عراق را یک موضوع خصوصی تجاری خواند و با بیان اینکه منابع انرژی عراق به همه مردم این کشور تعلق دارد، نسبت به خرید نفت اقلیم کردستان توسط شرکت‌های آمریکای چراغ سبز نشان داد.

کارلوس پاسکال، رئیس اداره امور انرژی وزارت امور خارجه آمریکا نیز پنجشنبه (دوم مرداد ماه 93) به رویترز گفته بود: سیاست های واشینگتن در قبال فروش مستقل نفت خام کردستان عراق تغییر نکرده است اما امیدواریم که بغداد و اربیل هر چه سریعتر اختلافهای نفتی خود را حل و فصل کنند.

بغداد خریداران محموله های نفتی مستقل کردستان عراق را به اقدام قانونی تهدید کرده است.
کد خبر 221931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =