دور تازه اعطای امتیاز اکتشاف نفت و گاز خشکی در انگلستان آغاز می شود

دولت انگلستان روز دوشنبه (6 مرداد ماه) نخستین دور اعطای امتیاز اکتشاف نفت و گاز در بخشهای خشکی خود را در 6 سال گذشته آغاز می کند.

به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، دولت انگلستان  امروز در تازه ترین تلاش خود برای اکتشاف ذخایر شیل گاز (گاز رسی) و همزمان با بالا رفتن نگرانیها از افزایش وابستگی به واردات انرژی، دور تازه اعطای امتیاز اکتشاف نفت و گاز ساحلی را برای نخستین بار در 6 سال اخیر برگزار می کند.

دولت انگلستان تمایل دارد به دلیل کاهش تولید گاز طبیعی در دریای شمال و وابستگی روز افزون این کشور به واردات انرژی، صنعت نفت و گاز شیل نوپای خود را توسعه دهد و امیدوار است رونق شیل اولی و شیل گس آمریکا را، که کمکی برای تضمین عرضه گاز در این کشور بود، تکرار کند.

همزمان با بحران اوکراین، کاهش وابستگی به واردات گاز به اولویت ضروری دولتهای اروپایی تبدیل شده است.

اروپا یک سوم گاز خود را از روسیه تأمین می کند این در حالی است که اعمال تحریمهای بیشتر علیه روسیه سبب نگرانی وزیران کشورهای اروپایی از اختلال در جریان گازرسانی شده است. 

دور تازه اعطای مجوزها در حالی صورت می یگرد که دولت انگلستان در سال 2012  دستور لغو توقف موقت شکست هیدرولیک را صادر کرد.

شکست هیدرولیکی فناوری بحث برانگیزی است که برای استخراج گاز از ذخایر محبوس در سنگهای رسی استفاده می شود.

متیو هانکوک، وزیر انرژی و بازرگانی انگلستان، در بیانیه ای اعلام کرد: استخراج شیل گاز در بریتانیا می تواند سبب افزایش امنیت انرژی، اشتغالزایی و رشد کشور شود.

هم اکنون انتظار می رود چند شرکت کوچک فعال در بریتانیا به همراه رقبای جدیدی از جمله شرکتهای آمریکایی و شرکتهای خصوصی در دور جدید اعطای امتیازها  شرکت کنند.

شرکتهای بزرگ انرژی اروپا از جمله توتال و جی دی اف سوئز فرانسه تاکنون در مجوزهای شرکتهای فعال در حوزه شیل گس، مانند آی گس انرژی پی ال سی و دارت انرژی پی ال سی، سهیم شده اند که این روند می تواند سرمایه گذاری و دانش فنی را در زمینه اکتشاف و حفاری این پروژه ها افزایش دهد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ذخیره های شیل گاز بریتانیا 26 تریلیون متر مکعب برآورد شده است. اما اعتراضها و مخالفتهای داخلی روند توسعه این ذخایر را در این کشور کند کرده است به طوری که تنها تعداد کمی چاه حفاری شده و فقط در یک چاه عملیات شکست هیدرولیکی انجام گرفته است.

کارشناسان صنعتی می گویند که برای دستیابی به میزان گاز قابل استحصال باید تلاشهای بیشتری برای اکتشاف صورت بپذیرد.

کد خبر 221955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =