اجرای پروژه گازی ساوث استریم ترانزیت گاز از مسیر اوکراین را کاهش می دهد

رئیس هیئت مدیره شرکت نفتوگاز اوکراین اعلام کرد که اجرای طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم روسیه می تواند ترانزیت گاز از مسیر اوکراین را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از کی یف، آندری کوبولوف، رئیس هیئت مدیره شرکت نفتوگاز اوکراین سه شنبه (7 مرداد) اعلام کرد: اجرای طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم روسیه می تواند ترانزیت گاز این کشور از مسیر اوکراین را تا 60 میلیارد مترمکعب کاهش دهد.

خط لوله ساوث استریم قرار است حدود ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز روسیه را از مسیر دریای سیاه، بلغارستان، صربستان، مجارستان و اسلوونی به ایتالیا صادر کند، اما یروکسل به دلیل اینکه اتحادیه اروپا به دنبال کاهش وابستگی به گاز روسیه است، توسعه این طرح را به حال تعلیق درآورده است.

وی افزود: هم اکنون حجم ترانزیت گاز روسیه از مسیر اوکراین 86 میلیارد مترمکعب است، در حالی که این رقم در گذشته 110 تا 120 میلیارد مترمکعب بوده است و دلیل این افت ترانزیت نیز ساخت خط لوله گازی نورد استریم بوده است.

خط لوله ١٢٢٠ کیلومتری نورد استریم، گاز روسیه را با عبور از دریای بالتیک به آلمان عرضه می کند. هدف از اجرای این طرح، صدور گاز روسیه، بدون عبور از کشورهای ترانزیتی از جمله اوکراین و لهستان است.

این مقام ارشد اعلام کرد: به محض اینکه خط لوله گازی ساوث استریم نیز ساخته شود، اوکراین در شرایط بسیار دشواری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: ارزش شبکه ترانزیت گاز اوکراین (جی تی اس) هم اکنون شاید 25 تا 35 میلیارد دلار باشد و بدون ترانزیت گاز، این رقم می تواند کمتر و شاید نصف این رقم باشد.

درآمدهای شرکت نفتوگاز در نیمه نخست امسال 17 درصد کمتر نسبت به پارسال بوده است.
کد خبر 221989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =