پتروشیمی و پالایشگاهها بازیگران اصلی بسته اجرایی دولت هستند

عرضه کنندگان محصولات نفتی و پتروشیمی می‌توانند با توجه به پتانسیلهای موجود بورس کالا اقتصاد کشور را رونق دهند.

به گزارش خبرنگار شانا، پس از آن که نقش بورس کالای ایران در خروج غیرتورمی کشور از رکود، در بسته اجرایی دولت اعلام شد نقش بازار سرمایه و بورسهای فعال کشور در آینده اقتصادی ایران تاثیرگذار پیش بینی شده است.

اکنون سهم عرضه‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از کل عرضه کنندگان در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران بیش از 37 درصد است، این عدد گویای نقش پررنگ مجتمعهای پتروشیمی، پالایشگاه و تولیدکنندگان فرآوردههای نفتی در خروج غیرتورمی کشور از رکود است؛ این عرضه کنندگان می‌توانند از طریق بورس کالای ایران و پتانسیلهای موجود این بورس اقتصاد کشور را رونق دهند.

در این بسته اجرایی با اشاره به این‌که بازار سرمایه می‌تواند نقش مهم و بی بدیلی در تامین مالی فعالیتهای بنگاههای اقتصادی و بودجه دولت ایفا کند، آورده شده است که  سیاست قطعی دولت، تقویت این نهاد باهدف نقش آفرینی موثرتر در روند توسعه اقتصاد ملی است.

در شرایط کنونی اقتصاد ایران که بسیاری از بنگاههای اقتصادی و دولت در تنگنای شدید مالی به سر می‌برند و تامین مالی غیرتورمی بنگاهها و بودجه دولت برای ایجاد تحرک در اقتصاد و خروج غیرتورمی از رکود یکی از نیازهای مهم اقتصاد کشور است، نقش و اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش برجسته می شود.

از این رو دولت در چارچوب سیاستهای خروج از رکود اقتصادی در سال ۹۳، مجموعه سیاستهایی برای تنظیم و توسعه بورسهای کالایی تهیه کرده است.

افزایش نقش تامین مالی مبتنی بر کالا، کمک به تامین مالی بنگاههای اقتصادی از طریق اوراق بهادار، تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش همه نیازهای سرمایه‌گذاران و شرکتهای سرمایه‌پذیر و تقویت نقش بازار اولیه در تشکیل سرمایه، مهمترین اهداف طراحی شده دولت برای توسعه بازار سرمایه در مجموعه سیاستهای بسته اجرایی است.

بر پایه این گزارش، در بخش سیاستهای بسته اجرایی دولت برای خروج غیر تورمی کشور از رکود، به استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانکها و مؤسسات دولتی اشاره شده است.  

فعال‌سازی ظرفیت ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی کالاهای کشاورزی از دیگر سیاستهای اجرایی دولت است که از طریق بورس کالای ایران امکان پذیر است. همچنین بر تقویت بورسهای کالایی و حمایت از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمتها در مورد کالاهای پذیرفته شده تاکید شده است.

افزون بر این، آورده شده که نقش دستگاههای دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین کننده سقف قیمتها به پایش کننده بازار و اخذ تصمیمات و سیاستهای مناسب برای حفظ بازار در شرایط رقابتی تغییر کند؛ با این سیاست کشف قیمت شفاف، منطقی و منصفانه از طریق بورس کالای ایران انجام خواهد شد.

بورس کالا طی ماههای گذشته تلاش زیادی برای تامین مالی تولیدکنندگان و رونق بازار معاملات کالایی از طریق انتشار اوراق بهادار مبتنی بر کالا  انجام داده است که دولت نیز در بسته اجرای اش بیش از پیش بر این ظرفیت تاکید داشته و خواستار تقویت تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی از طریق معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی شده است. تقویت و تعمیق بازارگردانی اوراق بهادار نیز از دیگر سیاستهایی است که اجرایی شدنش از طریق بورس کالای ایران امکان پذیر است.

در این بسته اجرایی بر  نقش بورس کالای ایران در حذف تشریفات مربوط به مزایده و مناقصه توسط دستگاههای اجرایی تاکید شده است.

براساس این گزارش، حدود 251 تولیدکننده عمده کشور در تالارهای سه گانه بورس کالای ایران محصولات خود را عرضه می‌کنند. سهم فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از این تعداد، 93 تولیدکننده در قالب 39 مجتمع پتروشیمی و 54 پالایشگاه و تولیدکننده فرآورده نفتی است. این آمار گویای سهم 37 درصدی عرضه‌کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از کل عرضه کنندگان داخلی در این بورس است.

عرضه کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی می‌توانند با استفاده از بسترها و مکانیزمهای بورس کالای ایران چون کشف قیمت شفاف، منطقی و منصفانه نقش بی بدیلی در شفافیت اقتصاد ملی بازی کنند.

بورس کالای ایران طی سالهای اخیر از طریق قرارداد سلف و اوراق مشتقه توانسته است، تامین مالی مناسب، سریع و آسان را برای تولیدکنندگان فراهم کند. از این رو، آن بخش از مجتمعهای پتروشیمی، پالایشگاهها و تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی که با مشکل تامین مالی مواجه‌اند، می‌توانند از بستر این بورس تامین مالی کنند و چرخهای تولید خود را در جهت رونق اقتصاد ملی به حرکت در آورند.

تشریفات مزایده و مناقصه که در برخی موارد با شبهاتی مواجه است، می‌تواند از طریق بورس کالا به مناسب ترین و اقتصادی ترین شکل و همچنین به طور شفاف انجام شود.

از جمله موارد دیگری که تولیدکنندگان کشور در سالهای اخیر با آن مواجه شده‌اند، بحث فروش اموال مازاد است؛ بورس کالای ایران با ایجاد بازار فرعی تلاش دارد بستری برای فروش املاک و مستغلات مازاد ایجاد کند. از این رو، تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی می‌توانند در بازار فرعی این بورس، املاک و مستغلاک مازادشان را بفروشند.

به هرحال باید این نکته را در نظر گرفت که  چون سهم عرضه کنندگان فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی از کل عرضه کنندگان در تالارهای معاملاتی بورس کالای ایران بیش از 37 درصد است این بخش نیازمند حمایت و توجه بیشتر در آینده است.

کد خبر 222947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =