تمایل خارجیها برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از ابراز تمایل بسیاری از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی کشور خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران عباس شعری مقدم افزود: اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران را برای حضور در ایران به فعلیت برسانیم باید سه اصل را رعایت کنیم ؛ اول تعیین قیمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: اگر این سه مورد فراهم نشود چون سرمایه‌گذار نمی‌تواند آینده سرمایه خود را تضمین شده ببیند، برای سرمایه گذاری به ایران نخواهد آمد.

در پی رفع موانع سرمایه گذاری باشیم

شعری مقدم با بیان این که ما باید برای جذب سرمایه، تمهیداتی بیندیشیم و مخاطرات و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهیم افزود: در غیر این صورت امکان جذب سرمایه حتی با لغو تحریمها برای ما به وجود نمی آید و می بینیم که سرمایه‌گذاران هر روز در کشورهایی نظیر امارات و قطر و عربستان و ایالات متحده آمریکا اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: در کشورهای دیگر، علاوه بر رعایت سه مورد اشاره شده، مسئولان به دنبال سرمایه‌گذار هستند تا مشکلات  او را برطرف کنند، اما در ایران مسئولان به دنبال سرمایه‌گذار هستند تا سرمایه‌گذار مشکلات آنان را حل کند؛ از این رو تا زمانی که برای سرمایه‌گذاری اهمیت ویژه قائل نشویم، محال است نظیر توسعه‌ای که در کشورهای مالزی، کره  ، ترکیه و... اتفاق  افتاد، در کشور ما هم اتفاق بیفتد.

پتروشیمی و تحریمها

شعری مقدم با بیان این که تاکنون تفاهمهای صورت گرفته میان ایران و کشور های 5+1 در زمینه هسته ای تاثیر چندانی در برطرف کردن مشکلات حاصل از تحریمهای بین المللی در صنعت پتروشیمی نداشته است، گفت: در زمینه صادرات، آنچه که مهم است انتقال پول محصولات فروخته شده است که متاسفانه تحریم هنوز مانع آن است.

وی تصریح کرد: در ظاهر از صنعت پتروشیمی ایران رفع تحریم شده اما در عمل به دلیل دشواری انتقال پول به داخل کشور این صنعت همچنان در تحریم قرار دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به این که هم اکنون شرکتهای صادرکننده محصولات پتروشیمی در کشور با ترفندهای خاص و پرداخت هزینه اضافه می توانند درصدی از پول محصولات فروخته شده خود را به داخل کشور منتقل کنند، گفت: پولهای باقی مانده در خارج نیز صرف خرید کالا و مواد اولیه مورد نیاز از مبادی خارجی می شود.

خصوصی سازی غلط به پتروشیمی ضربه زد

شعری مقدم با بیان این که اگر این سازمان با یک مدیریت قوی تر فعالیت خود را آغاز کند و عده ای از مدیران مجرب و موفق را هم  به کار گیرد، آنوقت می توان از بروز مصائبی نظیر وضع کنونی صنعت پتروشیمی جلوگیری کند افزود: خصوصی‌سازی‌های غلط در این سالها به سبب نبود نظارت چنین نهادی رخ داده است.

شعری مقدم با بیان این که کاری که در پتروشیمی اتفاق افتاد خصوصی‌سازی نبود بلکه واگذاری بود افزود: دولت به جای آن که شرکتها و صنایع خود را به افراد و گروههای دارای اهلیت، متخصص و علاقمند واگذار کند و درآمد حاصله را  به طلبکاران بدهد، برخی از آنها را به افراد و مجموعه‌هایی واگذار کرده است که هیچ تخصصی نداشته اند، مثلاً کارخانه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی را به بانکها و سازمانهای سرمایه‌گذاری وابسته را به صندوقهای بازنشستگی واگذار کرده است، به سازمانهایی که از دولت طلبکار بودند و پول خود را می‌خواستند و نه کارخانه ای را .

حمایت از بخش خصوصی، وظیفه دولت

شعری مقدم در مورد توسعه صنایع پایین دستی گفت: پیش از پرداختن به این بخش باید به فکر تامین خوراک و مواد اولیه مورد نیاز باشیم زیرا در غیر این صورت این صنایع  ناگزیربه واردات مواد اولید مورد نیاز خود از خارج  می شوند که آن هم در شرایط امروز دشواریهای خاص خود را دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر این که هم اکنون مشکلات و موانع زیادی بر سر راه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در صنعت پتروشمی وجود دارد که باید برطرف شود گفت: نبود زیرساختهای لازم برای حضور سرمایه گذار خارجی، نبود ثبات در قوانین در زمینه صادرات و واردات  و تحکم دولتها به بخش خصوصی از جمله دلایل پایین بودن راندمان بخش خصوصی در صنعت پتروشیمی است، لذا  باید بخش خصوصی فعال در این صنعت را به شدت حمایت کرد.

سال 94، سال جهش تولید محصولات پتروشیمی

شعری مقدم با تاکید بر این که با راه اندازی فازهای 15 و 16 پارس جنوبی کمبود اتان مجتمعهای پتروشیمی جبران خواهد شد، گفت: احتمال دارد امسال نیز کمی با کمبود گاز طبیعی مواجه باشیم ولی به یقین این کمبود کمتر از سالهای گذشته خواهد بود که  اطمینان دارم در سال 94 شاهد یک جهش قابل توجه در تولید محصولات پتروشیمی خواهیم بود.

کد خبر 223346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =