نقش تعیین کننده ایران در تامین انرژی منطقه

ایران با داشتن نخستین ذخایر گازی جهان و موقعیتی استراتژیک، نقش تعیین کننده‌ای در تامین انرژی منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، حسین رضوی، مشاور بخش انرژی بانک جهانی، امروز (سه شنبه ،‌4 شهریورماه) در دهمین همایش بین المللی انرژی ایران اظهارکرد: دولت و مجلس باید راهبردی مشخص را برای آینده صنعت گاز ایران تبیین کنند.

رضوی گفت: ایران از نظر ذخایر گاز تا چندسال قبل در رده دوم جهانی قرار داشت اما، مطالعات جدید نشان می دهد که هم اکنون رتبه اول را در اختیار دارد.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر کشورهای خاورمیانه بجز ایران و قطر نیازمند واردات گاز هستند که خوشبختانه ایران به دلیل قابلیتها و ظرفیتهای موجود توان صادراتی بسیار بزرگی را در آینده خواهد داشت.

مشاور بخش انرژی بانک جهانی با اشاره به افزایش قیمت جهانی گاز طی یک دهه آینده ادامه داد: به همین دلیل کشورهای صادرکننده این سوخت پاک می توانند از منابع مالی خوبی برخوردار شوند.

رضوی مصرف نفت آمریکا را 18 میلیون بشکه در روز اعلام کرد و افزود: این کشور روزانه 10 میلیون بشکه نفت تولید و 8 میلیون بشکه هم وارد می کند اما بررسی ها نشان می دهد که درآینده‌ای نه چندان دور با بهره گیری از شیل اویلها، پنج میلیون بشکه به ظرفیت تولید خود اضافه خواهد کرد.

مشاوربخش انرژی بانک جهانی ادامه داد: نیاز به انرژی در سراسر جهان رو به افزایش است که در این مسیر گاز در آینده نقش آفرین خواهد بود.

وی ادامه داد: در منطقه خاورمیانه کشورهای امارات، اردن، تونس، سوریه ، مراکش، لبنان، عمان، عربستان و کویت نیازمند دریافت گاز هستند.

رضوی افزود: کشورهای لیبی و عراق ظرفیتهای زیادی برای صادرات گاز دارند و در صورتی که شرایط این کشورها اجازه دهد در آینده به جمع صادرکنندگان گاز خواهند پیوست.

وی با بیان این که کشورهای یمن و عمان هر دو صادرکننده ال ان جی هستند گفت: این کشورها نیازمند گاز هستند اما تولیدشان به حدی نیست که نیاز بازار را تامین کند.

مشاور بخش انرژی بانک جهانی افزود: به این ترتیب ایران در آینده می تواند با توجه به نیاز کشورهای منطقه با احداث خط لوله تامین کننده نیاز گازی کشورهای بحرین، عربستان وکویت باشد، البته این نظر بستگی به سیاستهای گازی ایران در زمینه صادرات گاز در آینده خواهد داشت.


کد خبر 223564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =