اختلاف سومالی و کنیا بر سر ذخایر نفتی اقیانوس هند

سومالی در دادگاه عالی سازمان ملل متحد، از کنیا به دلیل اختلاف دو کشور بر سر ذخایر نفتی اقیانوس هند شکایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری سی ان بی سی نیوز، سومالی برای رسیدگی به حل اختلاف حق اکتشاف و بهره برداری از ذخایر نفتی مرز فراساحلی دو کشور، از دادگاه بین المللی لاهه خواست تا با صدور دستوری مرز دریایی میان سومالی و کنیا را تعیین کند.

بر اساس بیانیه ای که دیروز (جمعه 7 شهریور) از سوی دادگاه لاهه صادر شده، سومالی ضمن درخواست مداخله دادگاه لاهه برای حل این مشکل، بیان کرده است: مذاکرات دیپلماتیکی که ما در آن به تبادل نظر پرداختیم، در حل این مشکل شکست خورده است.

در این گزارش آمده است: سومالی یکی از چالشهای ناشی از این اختلاف را کاهش سرمایه گذاری شرکتهای بین المللی اکتشاف نفت و گاز در سواحل شرق آفریقا بیان می کند.

کنیا به تازگی برای هشت منطقه فراساحلی مجوز مناقصه صادر کرده که هفت منطقه از آنها در منطقه مورد اختلاف با سومالی قرار گرفته است.

این اختلاف ممکن است فعالیت اکتشافی شرکتهای خارجی را که کنیا برای آنها مجوز اکتشاف نفت و گاز صادر کرده است، تهدید کند.

اکتشافهای نفتی در اوگاندا و کنیا و همچنین ذخایر گازی کشف شده در تانزانیا و موزامبیک، شرق آفریقا را به منطقه ویژه ای برای اکتشاف منابع هیدروکربنی تبدیل کرده است.

کنیا، اوگاندا و رواندا برای نظارت بر مطالعه امکان سنجی و طراحی اولیه ساخت خط لوله هزار و ٣٠٠ کیلومتری با هدف انتقال نفت به سواحل کنیا مشاوره کرده اند.

کد خبر 223774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =