هر مقدار نیاز باشد نفت و میعانات گازی صادر می کنیم

دولت یازدهم در زمینه انرژی تلاش بسیار زیادی کرده تا نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد، بفروشد.

به گزارش خبرنگار شانا، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری امروز (شنبه 8 شهریورماه) در نشست خبری که در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به این که هنوز در شرایط تحریم هستیم و آن مقداری که جزو برنامه‌ریزی ما بوده اجرایی و عملیاتی شده است، گفت: در زمینه گاز امسال ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید کشور افزوده خواهد شد و سال آینده نیز به همین مقدار به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود و همچنین طر‌حهایی در زمینه منابع مشترک گازی با کشورهای همسایه داریم.

وی به فعالیتهای دولت در زمینه مسائل اقتصادی اشاره کرد و گفت: دولت در عرصه اقتصادی موفق شده است تورم را طی یکسال گذشته مهار و به وعده‌ای که به مردم داده بود عمل کند و تا پایان سال نرخ تورم به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید.

روحانی تصریح کرد: تصمیم دولت پیگیری تداوم کاهش نرخ تورم است و تلاش داریم به گونه‌ای عمل کنیم که تورم در سال ۹۵ تک رقمی شود، امیدوارم این پیش بینی و هدف تحقق یابد که این در تاریخ ۴۰ ساله کشور بی سابقه است.

رئیس جمهوری عنوان کرد: تلاش بر این بود که در سال ۹۲ از میزان رشد منفی اقتصاد کاسته شود، در سال ۹۱ رشد منفی ۶.۷- بوده و در سال ۹۲ ۱.۱- بوده است، بنابراین موفق شده ایم تا حدی رشد منفی را کاهش دادیم.

وی ادامه داد: در سال جاری تمام تلاش این است که از رکود خارج شویم و رشد اقتصادی در پایان سال مثبت باشد، پیش‌بینی‌ها بر این مبناست و بزودی از رکود عبور می‌کنیم و وارد دوران رونق اقتصادی می‌شویم.

روحانی افزود: بسته خروج از رکود دولت ۱۷۷ بند دارد، که ۳۰ بند آن نیاز به قانون دارد، بنابراین لایحه ای به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و بقیه در دولت تصویب شده و یا دستورالعمل اجرایی برای آنها تدوین می‌شود، از این رو با این برنامه امیدواریم از رکود عبور کنیم و کشور شاهد رونق اقتصادی باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه رفع معضل بیکاری تصریح کرد: بی تردید اگر رشد تولید داشته باشیم، معضل اشتغال هم کم و بیش حل خواهد شد، البته بیکاری معضلی جدی و اساسی در سراسر کشور است، امیدواریم امسال به پیش بینی‌هایی که برای اشغال داریم برسیم و تا پایان سال حرکت مثبت و خوبی در زمینه اشتغال خواهیم داشت.

وی گفت: در مسئله درآمد و وضع خزانه و وضع مالی، در سال گذشته بودجه را اصلاح کردیم و بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تقدیم مجلس کردیم که البته مجلس کمی آن را اضافه کرد و به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رساند.

رئیس جمهوری با اشاره به این‌که درآمد سال گذشته دولت با رقمی که در اصلاحیه لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود، نزدیک بود و از ۱۵۰ هزار میلیارد پیشنهادی دولت، ۱۴۸ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرد، افزود: در سال جاری بعید است بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم، ولی تلاش دولت بر این است که بودجه عمرانی را تا جایی که امکان پذیر است عملیاتی و اجرایی کند.

روحانی رقم تخصیص یافته بودجه عمرانی در پنج ماهه اول امسال را نسبت به سال گذشته  دو تا سه برابر ذکر کرد و گفت: بودجه عمرانی که در پنج ماهه اول امسال تخصیص یافته سه برابر مدت مشابه پارسال است و این در حالی است که بودجه استانی در این پنج ماه، ۱۳ برابر بودجه استانی پنج ماه ابتدایی سال گذشته است.

وی ادامه داد: دولت تحرک بسیار خوبی در زمینه بودجه عمرانی در استانها داشته و در کل، وضع نسبت به پارسال بسیار بهتر است، اما باید به تلاشهای خود ادامه دهیم تا همه وعده‌ها محقق شود.

روحانی تصریح کرد: در زمینه وضع آب، لوله‌کشیها و زهکشیها در سراسر کشور، مهار آب و بهره‌وری درست در زمینه آب کشاورزی، دولت قدمهای بسیار مهمی برداشته است، در سال جاری و پایان سال گذشته در مجموع ۱۰ میلیارد دلار در زمینه آب و لوله کشی و زهکشی اختصاص دادیم که البته دو میلیارد دلار آن امسال اجرایی و عملیاتی می‌ شود و بقیه‌ طی سه تا چهار سال آینده عملیاتی خواهد شد.

وی افزود: با اجرای این طرحها تحول بسیار خوبی در زمینه رفع یکی از مشکلات بزرگ کشور بوجود می‌آید چرا که آب، معضل بزرگ کشور است.

رئیس جمهوری عنوان کرد: در سفرهای استانی مبنا بر این است که خبر پروژه‌هایی اعلام شود که امسال یا نیمه اول سال ۹۴ به اتمام می‌رسد و یا طرحهای بزرگ و مهمی که در دولت یازدهم اجرایی شود و یا بخش اعظم آن در طول سه سال عملیاتی و اجرایی شود.

وی به مشکلات زیست محیطی کشور اشاره کرد و گفت: دولت برای حل مشکلات پیچیده زیست محیطی قدمهای خوبی برداشته است، در شهرهای بزرگ به دلیل توزیع بنزین یورو 4 وضعیت و کیفیت هوا نسبت به گذشته بهتر شده است، برخی گفتند از دلایل کاهش آلودگی هوا وزش باد بوده، اما به نظر بنده چنین نیست.

روحانی ادامه داد: در زمینه محیط زیست مشکلات فراوانی داریم که برای همه آنها در حال برنامه‌ریزی هستیم و حل و فصل بعضی از آنها به برنامه طولانی تری نیاز داریم و برخی کشورهای همسایه نیز باید در این زمینه همکاری و کمک کنند.

رئیس جمهوری افزود: اکثریت قاطع جامعه خواهان اعتدال هستند و جامعه ما جامعه اعتدال‌خواه است، جامعه از افراط گریزان است و از افراط و تفریط خیری نبرده است، اگر گروه کوچکی هم می‌خواهند مسیر افراط و یا تفریط طی کنند از آنها خواهش می‌کنیم در مسیر اعتدال وارد شوند و خواهند دید خیر و رحمت و سعادت دنیا و آخرت در مسیر عدل و اعتدال است. همان مسیری که سیره پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار در آن مسیر است.

رئیس جمهوری به مباحث سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: مبنای دولت در سیاست خارجی معرفی چهره واقعی ایران و انقلاب اسلامی و تبیین اسلام رحمانی برای جهانیان است، مردم ایران اهل ادب‌، اخلاق و فرهنگ هستند و می‌خواهند با ملتهای دیگر زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند و مستند این گفته هم این است که طی ۲۰۰ سال گذشته ایران به هیچ کشوری تجاوز نکرده است.

روحانی افزود: می‌خواهیم با کشورهای منطقه و به خصوص کشورهای همسایه روابط بسیار خوب و نزدیکی داشته باشیم، بسیاری از سران کشورهای همسایه در این مدت به ایران سفر کردند و در مجموع برنامه دولت همکاری و برادری با همسایگان و کشورهای منطقه است و می‌خواهیم در معضلاتی که برای منطقه بوجود می‌آید به کمک مظلوم بشتابیم.

رئیس جمهوری مبنای رویکرد ایران در مسئله هسته‌ای را ادامه مذاکرات با ۱+۵ عنوان کرد و گفت: اگر زیاده خواهی در کار نباشد و اگر صداقت در طرف مقابل باشد همانطور که طرف ایرانی هم صادقانه حرکت می‌کند و هم جدی است، در فرصت باقی‌مانده می‌توانیم به تفاهم و توافق نهایی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: البته مسیر مقداری پیچیده است، اما تاکنون آن طور که از آغاز کار در ذهن ما بوده پیشرفت کردیم، موفقیت به دست آوردیم و امیدواریم در ادامه راه بر مبنای پیش‌بینی‌ها به توافقهای لازم دست پیدا کنیم و تحریم ظالمانه، غلط و غیرقانونی از سر مردم ایران برداشته شود.

روحانی به تحریمهای جدید آمریکا علیه برخی شرکتهای ایرانی اشاره کرد و افزود: تحریم غیرقانونی، تجاوز به ملت بزرگ ایران است، باید با تمام توان در برابر این تجاوز ایستادگی کنیم، ما تحریمها را دور می‌زینم و به این کار نیز افتخار می‌کنیم. تحریم، جنایت علیه بشریت است، کار آمریکا زشت و با روح توافق ژنو سازگار نیست.

رئیس‌ جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره مهار تورم گفت: مهار تورم در سالهای پیش‌رو باید مداومت داشته باشد، تا در سال ۹۵ به تورم یک رقمی برسیم، هدف دولت همین است و امیدواریم که بتوانیم به این هدف برسیم.

روحانی افزود: من نگفتم پایان امسال تورم ۲۰ درصد خواهد بود، گفتم زیر ۲۰ درصد خواهد بود. این زیر ۲۰ درصد می‌تواند هر رقمی باشد، البته ما رقم نهایی را چند ماه دیگر اعلام خواهیم کرد.

وی گفت: سال قبل برنامه‌ریزی دولت بر این مبنا بود که در پایان سال ۹۲ رقم تورم به ۳۵ درصد برسد و در پایان سال ۹۳ به ۲۵ درصد برسد، در پایان سال ۹۲ به رقم ۳۴.۷ درصد رسیدیم و امسال برنامه این بود که به رقم ۲۵ درصد برسیم، بحثهای زیادی در جمع اقتصادی دولت مطرح بود که اگر هدف ۲۵ درصد باشد با چه مشکلاتی در سال بعد مواجه می‌شویم و لذا هدف را تغییر دادیم و زیر ۲۰ درصد را هدف گیری کردیم.

کد خبر 223788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =