ورود پایدار ایران به بازار جهانی فرآورده نفتی

طرح ستاره خلیج فارس مهمترین طرح صنعت پالایش نفت ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب بشمار می آید و با بهره برداری از آن، سهم ایران از بازار فرآورده های نفتی منطقه و جهان افزایش می یابد.

به گزارش شانا برنامه ریزی عملیاتی برای توسعه سریع ظرفیتهای تولید فرآورده های نفتی در پالایشگاه های موجود کشور و نیز تخصیص اولویت ویژه به طرح استراتژیک کشور یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که دروازه ورود پایدار و حضور ماندگار ایران در بازار جهانی فرآورده های نفتی است، مهمترین راهبرد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در نخستین سال از فعالیت دولت یازدهم بوده است.

این طرح با ظرفیت پالایش 360 هزار بشکه میعانات گازی حاصل از فازهای مختلف طرح توسعه پارس جنوبی، بزرگترین ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور مطابق با استانداردهای روز اتحادیه اروپا را در نزدیکی آبهای نیلگون خلیج فارس به خود اختصاص داده است.

ستاره خلیج فارس پس از تکمیل در قالب سه فاز با ظرفیت هریک 120 هزار بشکه در روز ، تولید روزانه حدود 36 میلیون لیتر بنزین، حدود 14 میلیون لیتر نفت گاز، 4.5 میلیون لیتر گاز مایع، حدود 3 میلیون لیتر نفت سفید/- سوخت جت را در برنامه دارد که به این ترتیب علاوه بر قطع وابستگی به واردات فرآورده های نفتی یورو، زمینه ای مناسب و پایدار برای توسعه سهم ایران از بازار فرآورده های نفتی منطقه و جهان فراهم خواهد شد.

در جریان آخرین بازدید مهندس بیژن زنگنه وزیر نفت از این طرح عظیم ملی در سی امین روز مردادماه سالجاری، وزیر نفت با تاکید بر اینکه طرح مزبور مهمترین طرح صنعت نفت کشور بعد از توسعه پارس جنوبی است زمان بهره برداری از فاز نخست تولیدی پالایشگاه مزبور را سال آینده اعلام کرد.

پیشرفت فیزیکی کل این طرح در پایان مردادماه سالجاری بیش از 70 درصد بوده است و فرآورده های بنزین و نفت گاز تولیدی آن دارای استاندارد یورو 5 خواهند بود.

به گزارش شانا پیشگامی شرکت ملی پالایش و پخش همچنین در جایگزینی فرآورده های نفتی پاک مطابق با استانداردهای روز اروپا با سوختهای آلاینده محیط زیست و تسریع در تحقق خودکفائی در تولید فرآورده های نفتی استاندارد در کشور و توسعه نقش ایران در بازارهای منطقه ای و بین المللی تجارت فرآورده های نفتی، زمینه را برای تحقق یکی از مهمترین سیاستهای دولت یازدهم در حوزه صنعت نفت فراهم کرده است.


کد خبر 223883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =