شاخص قیمت نفت خام آمریکا افزایش یافت

قیمتهای نفت خام شاخص دو سوی اقیانوس اطلس از آغاز سال 2014 عملکرد متفاوتی داشتند بطوریکه قیمت نفت خام آمریکا 5دلار و20 سنت در بشکه طی هفت ماه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار شانا، نفت‌خام برنت دریای شمال طی دوره مورد نظر تنها 91 سنت افزایش یافت. در مجموع این تغییرات به کم شدن اختلاف قیمتی نفت خامهای شاخص دو سوی اقیانوس اطللس منجر شد.

اختلاف قیمتی نفت‌خامهای شاخص آمریکا (WTI) و برنت با توجه به بازار قوی نفت امریکا که سبب تقویت قیمت WTI شد، کاهش یافت. بعلاوه، با معکوس شدن خط لوله انتقال نفت از منطقه کوشینک به خلیج مکزیک از میزان ذخیره‌سازیهای منطقه کوشینک کاسته شد. که به تقویت قیمت WTI کمک کرد.

از سوی دیگر تقاضای ضعیف نفت در اروپا به همراه فشار عرضه نفت‌خامهای مشابه افریقا قیمت نفت خام برنت را تحت فشار قرار داد.

تقاضای قوی بنزین در امریکا سبب شد که نرخ بهره‌برداری از پالایشگاههای امریکایی برای پوشش تقاضای بنزین تا 16.6میلیون بشکه در روز، (که از سال 1990 تاکنون بی‌سابقه بوده) رشد کند.

افزایش قیمت بنزین به میزان 5 دلار در بشکه طی سه ماهه دوم سال جاری و تقویت سودهای پالایشی، همگی به تقویت قیمت WTI و کاهش اختلاف قیمتی آن با برنت کمک کرد.

براساس این گزارش، در مقابل بازار برنت و قیمت تمامی نفت‌خام‌های سبک مرتبط با آن بدلیل ضعف تقاضا و سودهای پالایشی پایین در سراسر اروپا و همچنین آسیا و باوجود تشدید مشکلات ژئوپلتیکی، تحت فشار قرار داشت، بطوریکه اختلاف قیمتی نفتخام دوبی، برنت نیز به سطح پایین سه دلار و10 سنت درهر بشکه رسید.

انتظار می رود که با پایان یافتن فصل رانندگی در امریکا و کاهش فشار تقاضا، سودهای پالایشی در این کشور تحت فشار قرار گیرد و همچنین با عرضه فراوان نفتخام در سطح اروپا و عدم افزایش قیمت نفت‌خام برنت و نفت‌خامهای مرتبط با آن، سودهای پالایشی در اروپا تقویت شوند.

 

 
 

کد خبر 223906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =