37 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است

از ابتدای شکل گیری صنعت سی ان جی در کشور تاکنون معادل 37 میلیارد دلار در مصرف بنزین صرفه جویی شده است.

مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور در ششمین همایش خودرو، سی ان جی و سوختهای جایگزین گفت: در بازه زمانی ده ساله بیش از 36 میلیارد متر مکعب سی ان جی در کشور جایگزین همین مقدار (36 میلیارد لیتر) بنزین شده که موجب صرفه جویی قابل توجه ارزی در کشور شده است.

منصور ریاحی تصریح کرد: هم اکنون 2240 جایگاه سی ان جی در کشور فعال است که این تعداد با پیگیریهایی که در این زمینه صورت می گیرد به 2500 جایگاه افزایش خواهد یافت.

وی گفت: پارسال در جهت احداث توسعه جایگاههای سی ان جی در کلانشهرهای کشور فعالیت گسترده ای صورت گرفته، به طوری که 49 باب جایگاه در این کلانشهرها احداث شد که تنها 5 باب آن به کلانشهر تهران اختصاص داشت.

مدیر طرح احداث جایگاههای سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی کشور اظهار کرد: بهره گیری از فضاها و ظرفیتهای موجود نیز از دیگر مواردی است که به منظور افزایش ظرفیت در جایگاه سی ان جی از آن بهره گرفته می شود.

به گفته وی در 5 ماه نخست امسال 11 تجهیز به منظور افزایش ظرفیت جایگاههای موجود به آنها اضافه شده است و تا پایان امسال نیز 14 تجهیز دیگر به جایگاههای موجود شرکتی افزوده خواهد شد.

ریاحی درباره تبدیل کارگاهی خودروها برای استفاده از سی ان جی نیز گفت: در این بخش نیز فعالیتهای خوبی صورت گرفته، به گونه ای که هم اکنون 920 هزاردستگاه خودرو به صورت کارگاهی گازسوز شده اند.

ریاحی همچنین اظهار کرد: تبدیل کارخانه ای نیز یکی دیگر از موارد استفاده سی ان جی در خودروهاست که هم اکنون سه میلیون و 300 هزار دستگاه از این طریق گازسوز شده اند.

او تصریح کرد: در مجموع 3700 هزار دستگاه خودرو به طرق مختلف (کارخانه ای، کارگاهی و کارگاههای غیر مجاز) به گازسوز بدل شده اند.

وی با تاکید بر بازرسی و معاینه فنی خودروهای گازسوز نیز تصریح کرد: هم اکنون 9 شرکت به منظور بازرسی فنی 1540 جایگاه فعالیت می کنند.

ریاحی درباره خودکفایی و خوداتکایی در بخش سی ان جی نیز گفت: با توجه به حمایت بخشهای ذیربط در زمینه سی ان جی و بهره گیری ازتوانمندیهای سازندگان داخلی، پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه در بخشهای مختلف صنعت ایجاد شده وبالغ بر 50 درصد تجهیزات مورد نیاز سی ان جی در داخل کشور در دسترس است.

ریاحی افزود: سی ان جی به دوره بلوغ خود رسیده که این فرصت می تواند هم تهدید و هم یک فرصت طلایی تلقی شود.

وی ادامه داد: در صورتی که این صنعت بخواهد زنده بماند، باید اقتصاد پویایی داشته باشد و همه سازمانها و بخشهای مرتبط با آن باید به گونه ای همسو از این صنعت حمایت کنند.

او با بیان این که توانمندیهای قابل توجهی برای صادرات این صنعت به دیگر کشورها وجود دارد، گفت: هم اکنون برای احداث 5 باب جایگاه با عراق توافق شده و این ظرفیت وجود دارد تا هم در ساخت و هم در انتقال تکنولوژی به دیگر کشورها خدمات عرضه شود.

کد خبر 223966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =