۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
  • کد خبر: 224835

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با انتقاد از تعریف نظام جدید تعرفه‌ای جدید ترکیه در واردات محصولات پتروشیمی از ایران، اعلام کرد: به زودی ایران از این سیاست جدید ترک‌ها به گروه دی هشت اعتراض خواهد کرد.

به گزارش شانا به نقل از مهر، در طول چند سال گذشته ترکیه یکی ازمهمترین بازارهای صادرات انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری ایران بود به طوری که انواع محصولات پتروشیمی همچون پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پی.وی.سی و پلی‌اتیلن تریفتالات ایرانی به این کشور صادر می شد.
بر این اساس اسفندماه سال گذشته ترکیه که در طول چند سال گذشته همواره یکی از مشتریان پای ثابت محصولات پتروشیمیایی و پلیمری ایران بود، تعرفه واردات فرآورده‌های پلیمری از ایران را با افزایشی دو برابری از سه به 6.5 درصد افزایش داد.
پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پی.وی.سی و پلی‌اتیلن تریفتالات از مهمترین محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه بوده اند که تعیین تعرفه جدید حجم صادرات پتروشیمی به این کشور همسایه با کاهش روبرو شده است.
در همین حال مسئولان پتروشیمی کشور معتقدند: با اعمال سیاست‌های جدید افزایش تعرفه‌ها، قیمت تمام شده محصولات صادراتی پتروشیمی ایران به ترکیه بسیار افزایش داده است، با این وجود ترکیه تعرفه واردات محصولات پتروشیمی از جمهوری آذربایجان را پائین نگاه داشته است.
احمد مهدوی دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با مهر با انتقاد از تعریف نظام جدید تعرفه‌ای جدید ترکیه در واردات محصولات پتروشیمی از ایران، اعلام کرد: به زودی ایران از این سیاست جدید ترکها به گروه دی هشت اعتراض خواهد کرد.
این مقام مسئول، تاکید کرد: در شرایط فعلی ایران با افزایش تقاضا برای صادرات محصولات پتروشیمی روبرو است و اعمال نظام جدید تعرفه ای توسط ترکیه مشکلی در کل صادرات پتروشیمی ایران به وجود نخواهد آورد.
وی همچنین اخیرا در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه اخیرا مذاکراتی با هیات‌های ترکیه خریدار محصولات پتروشیمی ایران انجام شده است، اظهار داشت: کیفیت و حجم تولید محصولات پتروشیمی جمهوری آذربایجان به هیچ وجه قابل مقایسه با مجتمع‌های پتروشیمی ایران نیست.
مهدوی در پاسخ به پرسش مهر در خصوص دلایل اعمال این سیاست‌های جدید تعرفه‌ای از سوی دولت ترکیه، توضیح داد: به دلیل سرمایه گذاری و خرید سهام طرح‌های پتروشیمی جمهوری آذربایجان توسط سرمایه گذاران ترکیه، شرایط را برای واردات محصولات پتروشیمیایی از ایران سخت کرده‌اند.

کد خبر 224835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =