جزئیات تسهیلات اعطایی توانیر به متقاضیان نصب مولدهای تولید پراکنده

پس از صدور پروانه احداث و تکمیل طرح، قرارداد خرید تضمینی به‌مدت پنج سال با متقاضیان بسته و قیمت‌ها سالیانه متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم تعدیل می‌شود.

به گزارش شانا، به نقل از وزارت نیرو، مجری طرح نیروگاههای تولید پراکنده شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، جزئیات تسهیلات اعطایی توانیر به متقاضیان نصب مولدهای تولید پراکنده را تشریح کرد.

سیدرضا میرزازاده‌حسینی اظهارکرد: فرق نیروگاههای تولید پراکنده با دیگر نیروگاهها در فراگیر بودن آن بوده و صدور مجوز و پروانه احداث به شرکتهای برق منطقه‌ای و توزیع تفویض شده است.

وی افزود: ما هم‌اکنون در 39 شرکت توزیع و 16 شرکت برق منطقه‌ای واحد جلب مشارکت داریم و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین واحد جلب مشارکت نسبت به دریافت مجوز اقدام کنند.

مجری طرح نیروگاههای تولید پراکنده  ادامه داد: پس از اعلام آمادگی متقاضیان و ارزیابی شرایط اولیه آنان، موافقت اولیه صادر شده و در ادامه آن با ارائه چندین مدرک دیگر، موافقت اولیه به پروانه احداث تبدیل می‌شود.

حسینی با بیان این‌که صدور مجوزهای لازم در سامانه اداری صنعت برق درصورت کامل بودن مدارک به کمترین زمان رسیده است و در طول حداکثر یک هفته صادر می‌شود، گفت: کسانی که دارای موافقت اصولی هستند، باید زمین تملک کنند که این یک موضوع خارج از وزارت نیرو است و پس از آن به مجوزهای لازم از سازمانهای دیگر همچون شرکت گاز و سازمان محیط زیست نیاز است.

وی اظهارکرد: پس از صدور مجوزهای لازم، مطالعه‌های فنی برای اتصال به شبکه برق انجام می‌شود تا با ورود یک منبع جدید تولید، پایداری شبکه افزایش یابد و صنعت برق مطابق این مطالعه‌ها مجوز اتصال به شبکه را صادر می‌کند.

مجری طرح نیروگاههای تولید پراکنده با بیان این‌که تامین تجهیزات و دستگاه از بخشهای مهمی است که سرمایه‌گذار باید انجام دهد،گفت: نیروگاه طرشت به‌ عنوان مرکز ارزیابی مولدها به متقاضیان کمک می‌کند تا دستگاهی استاندارد و با بازده بالا انتخاب کنند.

وی افزود: پس از صدور پروانه احداث و تکمیل طرح، قرارداد خرید تضمینی به‌مدت پنج سال با متقاضیان بسته و قیمتها سالیانه متناسب با افزایش نرخ ارز و تورم تعدیل می‌شود.

مجری طرح نیروگاههای تولید پراکنده یادآور شد: همچنین براساس قوانین حمایتی به‎‌ مدت 10 سال سوخت مورد نیاز مولدها تامین می‌شود؛ یعنی اگر سوخت مولد قطع شود، دستگاه آماده به‌کار فرض شده و بهای انرژی تولیدی قراردادی آن پرداخت می‌شود.

 حسینی با تاکید بر این‌که ما با سازمان شهرکهای صنعتی به تفاهم رسیده‌ایم که تا 3000 متر زمین به‌صورت رایگان در اختیار سرمایه‌گذاران تولید پراکنده قرار گیرد، گفت: همچنین قرار شده است شرکتهای برق منطقه‌ای که در محل پستهای فوق توزیع زمین اضافی دارند، این زمین‌ها به‌صورت اجاره بلندمدت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد؛ بنابراین منظور از تملک زمین تنها خرید نیست و می‌توان زمین نیز به‌صورت رایگان دریافت کرد و حدود 50 درصد از کسانی که پروانه احداث دریافت کرده‌اند، موفق به دریافت زمین رایگان شده‌اند.

وی افزود: 25 درصد معادل انرژی سال نخست را به‌صورت پیش‌پرداخت می‌دهیم که تاکنون درمجموع 80 میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شده است.

 حسینی اظهارکرد: استفاده از سامانه‌های تولید پراکنده تلفات را کاهش می‌دهد و حرارت این نوع نیروگاهها را می‌توان برای تولید گرما و سرما و حتی استحصال دی‌اکسید کربن استفاده کرد.

وی یادآور شد: با استفاده چندمنظوره از واحدهای تولید پراکنده، بازده آنها حتی به بالای 80 درصد می‌رسد.

کد خبر 225318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =