اروپا خواستار واردات گاز از ایران است

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: کشورهای اروپایی، هند، عراق و پاکستان از جمله کشورهای در حال مذاکره با ایران برای دریافت گاز هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، حمیدرضا عراقی، امروز (دوشنبه 7 مهر ماه) در سومین دوره آموزشی ویژه خبرنگاران رسانه های گروهی اظهار کرد: در حال حاضر سالانه 189 میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می شود و این میزان تا چهار سال آینده به 330 میلیارد مترمکعب افزایش می یابد.

وی با بیان این که ایران با 34 تریلیون مترمکعب بزرگترین ذخیره گازی جهان را داراست تصریح کرد: کشورهای دنیا به دنبال امنیت انرژی هستند و ایران می تواند نیاز آنها را تامین کند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره استراتژی های این شرکت گفت: تزریق گاز به مخازن، تبدیل گاز به ارزش افزوده (تبدیل برق، انتقال گاز به واحدهای پتروشیمی و تبدیل به کود شیمیایی) استفاده از گاز برای رفاه مردم و افزایش حجم صادرات، از استراتژی های شرکت ملی گاز ایران به شمار می آید.

عراقی تصریح کرد: بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در سال 96 باید تعداد ایستگاه تقویت فشار از 71 به 90 ایستگاه، تعداد پالایشگاه ها از 13 مورد به 17 پالایشگاه و حجم خطوط انتقال گاز از 35 هزار کیلومتر به 40 هزار کیلومتر افزایش یابد.

سرمایه گذاری 62 میلیارد دلاری تا سال 96

وی به سرمایه گذاری مورد نیاز برای تحقق اهداف یاد شده اشاره کرد و افزود: در مجموع برای اجرای فعالیت های توسعه ای در شرکت ملی گاز به 62 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

عراقی در توضیح گفت: به منظور پالایش ظرفیت جدید گاز تا سال 96 به به 21 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که مقرر شده از منابع بالادستی تامین شود.

وی ادامه داد: در بخش انتقال گاز به 34 میلیارد دلار، در بخش ذخیره سازی به 3 میلیارد دلار و در بخش گازرسانی برای بهره مندی 3.5 میلیون خانوار جدید از نعمت گاز، 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و این بدان معناست که سالانه به 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنعت گاز (تا سال 96) نیاز داریم.

وی گاز را موتور محرک اقتصاد کشور خواند و گفت: تحقق برنامه های یاد شده حجم گسترده ای اشتغال ایجاد کرده و در واقع می توان گفت فعالیتهای یاد شده مصادق «حرکت اقتصادی خروج از رکود غیر تورمی» است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح توسعه شبکه انتقال گاز گفت: اجرای ادامه خط ششم سراسری، ساخت خط هفتم سراسری، همچنین ساخت خطوط 9، 10 و 11 سراسری از برنامه های شرکت ملی گاز برای انتقال ظرفیت جدید این حامل انرژی است.

وی اظهار کرد: خط هفتم سراسری برای صادرات گاز به پاکستان در نظر گرفته شده، در همین حال در مسیر این خط لوله گازرسانی به زاهدان، چابهار و خارش پیش بینی شده است؛ بر این اساس گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد.

عراقی ادامه داد: خط 9 سراسری در حال برنامه ریزی برای اجراست، طراحی خط 11 سراسری آماده شده و خط 10 سراسری نیز پیش بینی شده است بخش عمده ای از آن اجرایی شود.

بهینه سازی مصرف گاز زمینه افزایش صادرات را فراهم می کند

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: هم اکنون 5 درصد از گاز کشور صادر می شود و 95 درصد آن در داخل مصرف می شود.

عراقی ادامه داد: با افزایش ظرفیت تولید، بهینه سازی مصرف سوخت با استفاده از بخاریهای رده انرژی بالا و عایق بندی موتورخانه ها می توان مصرف گاز را کاهش و آن را به صادرات اختصاص داد.

به گفته وی، سوخت گاز بدلیل سازگاری با محیط زیست نقش موثری در کاهش آلودگی دارد و به این دلیل، توسعه مصرف گاز برای جایگزینی آن با سوختهای دیگر تقریبا به یک اجبار قانونی در دنیا تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: آمارها نشان می دهد مصرف گاز از توسعه تولید گاز پیشی می گیرد و این موضوع نشان می دهد تا 10 سال آینده گاز نقش محوری در بخش انرژی دنیا دارد.

تکمیل بخش عمده خط دهم سراسری تا پایان سال

عراقی اظهار کرد: لوله گذاری 100 کیلومتر از خط دهم سراسری انجام شده و بخشی از آن تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

داخلی سازی 97 درصد از اقلام گازرسانی

عراقی با اشاره به دستاوردهای این شرکت در حوزه داخلی سازی و خودکفایی گفت: در حال حاضر 97 درصد از اقلام گازرسانی در داخل تولید می شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: شرکت گاز علاوه بر گازرسانی، تکنولوژیهای این حوزه را توسعه داده و اشتغال زایی نیز ایجاد کرده است.

«بودار کننده گاز» داخلی سازی می شود

وی با اشاره به تولید ماده بودار کننده گاز (ادورانت) تا سال آینده تاکید کرد: هم اکنون این ماده در کمتر از 5 کشور دنیا از جمله آمریکا، فرانسه، روسیه و... تولید می شود و با تعریف پروژه پژوهشی تا سال آینده، این محصول در داخل کشور تولید می شود.

به گفته معاون وزیر نفت در امور گاز، با افزایش میزان تولید این ماده، علاوه بر برطرف کردن نیاز داخل، امکان صادرات آن نیز به دیگر کشورها فراهم می شود.

عراقی ادامه داد: گاز ماده ای بی بو بوده و برای تشخیص نشتی گاز این ماده در ایستگاههای تقلیل فشار به شبکه تزریق می شود.

افزایش پایداری شبکه با احداث تاسیسات مینی ال ان جی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که شرکت ملی گاز وارد فضایی شده که علاوه بر بازار داخل تجارت جهانی گاز را نیز دنبال می کند، گفت: در سالهای آینده فضا تغییر خواهد کرد و با افزایش ظرفیت تولید گاز سهم ایران در تجارت این حامل انرژی افزایش می یابد و این شرکت مدیریت تامین گاز کشور را برای خود متصور کرده  است.

وی با اشاره به ساخت تاسیسات مینی ال ان جی برای پایداری شبکه در چند نقطه از کشور، اظهار کرد: این کار توسط شرکتهای خصوصی انجام می شود و در 8 ماه از سال به آنها گاز تحویل داده می شود و پس از تبدیل گاز به مینی ال ان جی، در 4 ماه دیگر سال گاز از این واحدها دریافت می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، سرمایه گذاری این پروژه توسط بخش خصوصی انجام می شود و مدیریت تاسیسات آن با این بخش بوده، ولی مدیریت تامین گاز کشور بر عهده شرکت ملی گاز ایران است.

افزایش بهره وری بخاریهای گازی

عراقی گفت: در حال حاضر بخاریهای تولید داخل 30 درصد بهره وری دارد و این میزان باید به بیش از 60 درصد افزایش یابد.

وی با بیان این که در برخی از کشورها بهره وری بخاریها به بیش از 80 درصد نیز می رسد، خاطرنشان کرد: زمانی که بهره وری و رده انرژی بخاری بالا باشد با مصرف کمتر گاز، گرما تولید می شود.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، زمانی که از افزایش بهره وری صحبت می کنیم تکنولوژی، فرهنگ سازی و قیمت را نیز در بر می گیرد و همه این ها باید دست به دست هم دهند تا مصرف بهینه داشته باشیم.

عراقی خاطرنشان کرد: با افزایش تولید گاز می توانیم آن را به میدانهای نفتی تزریق و تولید نفت را افزایش دهیم که تبدیل به ارزش افزوده می شود.

تحویل گاز به نیروگاهها برای صادرات برق

عراقی در رابطه با تحویل گاز به نیروگاهها و صادرات برق گفت: زمانی تحویل گاز به نیروگاهها برای صادرات برق صرفه اقتصادی دارد که قیمت برق صادراتی از قیمت گاز صادراتی بیشتر باشد.

وی ادامه داد: این موضوع در مورد پتروشیمیها نیز صدق می کند و زمانی این گاز تبدیل به ارزش افزوده می شود که در پتروشیمی تبدیل به محصول شود و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند.

توسعه مخازن ذخیره سازی گاز با سرمایه بخش خصوصی

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران درباره توسعه مخازن ذخیره سازی گاز طبیعی نیز، گفت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته قصد داریم کار احداث این مخازن از طریق روش B.O.O به بخش خصوصی واگذار شود.

وی افزود: در این روش، شرکت گاز در فصل زمستان گاز ذخیره شده را از بخش خصوصی خریداری می کند.

اختصاص سه چهارم درآمد شرکت گاز به هدفمندی یارانه ها

عراقی تاکید کرد: نزدیک به سه چهارم درآمد شرکت ملی گاز ایران صرف پرداخت یارانه نقدی می شود.

وی با بیان این که در حال حاضر انضباط مالی در شرکت ملی گاز ایران حاکم شده است، تصریح کرد: حاکم شدن این انضباط مالی باعث شده که شرکت ملی گاز بتواند به تعهدات مالی خود عمل کند.

مذاکره هلدینگ خلیج فارس با سپهر انرژی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره سرنوشت ساخت طرح پالایشگاه گاز بیدبلند2 نیز گفت: این طرح در 5 سال گذشته پیشرفتی از طرح پیمانکار نداشته است.

به گفته عراقی، با توجه به این عدم پیشرفت، قرار است هلدینگ خلیج فارس با شرکت سپهر انرژی توافق کند و سهم 80 درصدی سپهر انرژی را خریداری کند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر توافقاتی در این زمینه انجام شده ولی هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار کرد: امیدواریم هلدینگ خلیج فارس با توجه به نیازی که به بیدبلند 2 برای دریافت خوراک از این واحد پالایشگاهی دارد با سرعت بیشتری این کار را انجام دهد.

وی یادآور شد: سهم بانک صادرات در این پروژه 80 درصد و سهم شرکت ملی گاز 20 درصد تعیین شده که شرکت ملی گاز سهم خود را آورده است.


کد خبر 225770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =