بیش از 600 میلیون دلار خسارت ناشی از بی توجهی به اچ اس یی

هزینه عدم توجه کامل به الزامهای اچ اس یی در سالهای 84 تا 92، باعث تحمیل هزینه های زیاد مادی و روانی به صنعت نفت شده است.

مدیرکل اچ اس وزرات نفت امروز (دوشنبه، هفتم مهر) در همایش روز ایمنی و آتش نشانی، میزان خسارات وارد شده به صنعت نفت از عدم توجه کامل به الزامهای اچ اس یی در سالهای 84 تا 92 را بیش از 620 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: 87 درصد از این آسیبها مربوط به پیمانکاران بوده است.

محمدحسین اردشیری عدم توسعه متوازن اچ اس یی در نظام پیمانکاری را عامل اصلی این آسیبها دانست و گفت: آموزش ارتباط مستقیمی با حوادث دارد.

توجه به اچ اس یی با روی کار آمدن دولت یازدهم بیشتر شد

وی با بیان این که با روی کار آمدن دولت یازدهم و مدیریت مجدد وزیر کنونی نفت، بار دیگر اچ اس یی بعنوان یک ارزش سازمانی در صنعت نفت مطرح شد، تصریح کرد: هم اکنون با رهنمودهای وزیر نفت و توصیه های وی، مجموعه اچ اس یی صنعت نفت همچون گذشته با تمام توان رو به جلو در حرکت است.

وی با بیان این که باید متفاوت تر از گذشته عمل کرد، گفت: در این خصوص از شرکتها انتظار داریم که رویکرد واکنشی به مدیریت ایمنی را به رویکردی پیشگیرانه تبدیل کنند و قبل از بروز هرگونه حادثه، خطرات موجود را شناسایی، ارزیابی و مدیریت کنند.

او بر بازطراحی نظام بازرسی های ایمنی و بازنگری بر مبنای RBI (بازرسی بر مبنای ریسک) تاکید کرد و گفت: همواره باید از اثربخشی بازرسیها و تحت کنترل بودن کانونهای بحرانی اطمینان حاصل شود.

اردشیری با بیان این که با هدف پیشگیری از بروز حوادث مشابه، باید تمام حوادث در 24 ساعت به اداره کل اچ اس یی گزارش شود، ادامه داد: سپس باید با تجزیه و تحلیل کارشناسی نسبت به شناسایی علل ریشه ای و اجرای راهکارهای فنی و مدیریتی اقدام شود.

نظارت بر اچ اس یی شرکتهای واگذار شده با وزارت نفت است

مدیرکل اچ اس یی وزارت نفت اظهار کرد: به منظور کاهش حوادث در شرکتهای پیمانکاری، ضروری است که نظام پیمانکاری صنعت نفت در حوزه اچ اس یی همسو با نظام کارفرمایی توسعه یابد؛ بنابراین باید نظام مدیریت اچ اس یی پیمانکاران در تمام شرکتها نهادینه شود.

به گفته وی بر اساس بخشنامه شماره 260097 وزیر نفت و با عنایت به حاکمیتی بودن الزامهای ات اچ اس یی در صنعت نفت، نظارت مستمر و اثربخش بر عملکرد اچ اس یی، در شرکتهای واگذار شده همچون شرکتهای دولتی، کماکان با وزارت نفت بوده است و مدیریت ارشد هر مجموعه باید نسبت به آن پاسخگو باشد.

اردشیری افزود: بر این اساس باید به صورت دوره ای و مستمر از همه شرکتهای زیرمجموعه اعم از دولتی و شرکتهای واگذار شده بازدید و حسن اجرای الزامهای نظام مدیریت اچ اس یی بررسی شود.

وی در رابطه با آموزش در زمینه اچ اس یی و ضرورت آن تاکید کرد: با هدف افزایش توانمندیها و مهارتهای علمی و عملی تمام کارکنان بویژه کارشناسان اچ اس یی، با نظارت اداره کل اچ اس یی نسبت به نیازسنجی، طرح ریزی و اجرای دوره های آموزشی مطلوب و استاندارد با بهره گیری از تمام ظرفیت های ملی و بین المللی اقدام شود.

کد خبر 225842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =